2012. december 2., vasárnap

Elizabeth Haynes: A lélek legsötétje 2012

Előző könyvélményem után szükségem volt valami maradandóan hatásos, és lehetőleg pozitív tapasztalatra. Végleg megcsömörlöttem a romantikától, és bárgyún mustrálva a könyvesbolt polcait, valami olyasvalamit kerestem, ami még csak véletlenül sem az érzelgős így szeretlek, úgy szeretlek kategóriába tartozik. Gondolkoztam a skandináv krimik sorai előtt, de valahogy úgy éreztem nem ez az amit keresek. Átvándoroltam a fantasztikus könyvek tömegéhez, de minden felvett könyvet automatikusan vissza is tettem, mert semmi hangulatot nem éreztem most az idegen bolygók, lények, robotok, és/vagy tündérek világához. Már majdnem lehangoltan kifelé vettem az irányt, amikor a sikerek közt rábukkantam erre a könyvre. Nem kellett sokat hezitálnom a fülszöveg után, azonnal a kasszához mentem, fizettem, és lelkesen indultam hazafelé. A szokásos teendők után este bekucorodtam az ágyamba, és hangulatvilágítás mellett, hallgatva a halkan kint süvítő szelet olvasni kezdtem. Ez volt tegnap előtt.



Véleményem röviden: na így kell könyvet írni!

Történetünk főhőse Cathy, egy londoni huszonéves szingli, aki a fiatalok megszokott, tomboló életét éli, addig a napig, amíg nem találkozik Lee-vel, és bele nem habarodik. A férfi magas, jóképű, határozott, tudja mit akar, remekül főz, rajong főhősnőnkért, és ráadásul nyomozó. A megtestesült álom, gondolnánk...És gondolja Cathy is addig, míg a dolgok el nem kezdenek megváltozni. Mit tesz egy nő, amikor imádottja, először csak apróságokkal kezdi megfélemlíteni? Amikor elkezdi előírni mit viseljen, hogyan tűzze fel a haját? Amikor szisztematikusan elszeparálja a barátaitól? A munkájától? Tényleg van ok a rettegésre, vagy csak a képzelet morbid szüleménye a félelem? Mi történik, ha már teljesen egyedül vagy, és kiszolgáltatottá válsz egy vadállat kényének-kedvének, aki a végén már attól sem riad vissza, hogy megerőszakoljon, megverjen, és késsel kaszaboljon árkokat a bőrödbe? Mit tennél, ha a rendőrség sem hinne neked, mert akiről a legrosszabbat állítod, a törvény embere? Ha a pszichológusok, és a barátaid egyöntetűen azt állítanák, hogy te vagy érzelmileg labilis? Te okozod magadnak a sérüléseidet? Mit tennél, ha az életedért kellene küzdened, egy olyan helyzetben ahol minden ellened dolgozik?
A könyv remekül vezeti végig a jellemtorzulás, a félelem, a kilátástalanság, a reményvesztettség folyamatát. Két fonalon fut a cselekmény. A 2003-as idősíkon megismerhetjük Cathyt, a fiatal lendületes, és boldog lányt, a maga felszabadultságában, bolondságában. Ahogy megismerkedik Lee-vel, megtapasztalja a szerelemet, majd lassú iramban a rettegést, majd a halálfélelmet. A 2007-es idővonalon pedig megismerhetjük Cathyt a történtek után, ahogy poszttraumás stresszben szenved, és kényszerbetegségben. Kényszerei uralják a mindennapjait, az ajtók, ablakok mániás ellenőrzése, megmagyarázhatatlan félelme a vörös ruháktól, a tömegtől. Furcsa szabályai nélkül összeomlana az élete, csak páros napon mehet bevásárolni, csak esősre álló időben mehet kocogni, és ha csak egyszer vét az ajtók ellenőrzésén, és nem tudja hibátlanul végigcsinálni, akkor kezdheti előröl az egészet. Nem alszik, nem eszik, és a végkimerülés határán egyensúlyoz, miközben mindenhol Lee-t látja, pedig tudja hogy a férfi a börtönbüntetését tölti. Segítségére a felső emeletre beköltöző pszichológus siet, Stuart, aki lépésről, lépésre próbálja kibillenteni ebből az állapotból, miközben óhatatlanul is fellobban kettejük közt a vonzalom. Megindító, és megdöbbentőt történet az újrakezdés fájdalmasan hosszú folyamatáról, az önmagunkba vetetett bizalom visszaszerzéséről, és az erőről, kitartásról. Mindez egy feszültségekkel tarkított környezetben, ahol soha nem tudhatod, mikor támadnak rád, és törnek újból az életedre.
A jellemábrázolás annyira jól sikerült az írónőnek, hogy Cathy minden érzelme visszhangra talált bennem. Annyira el tudtam merülni a félelmeiben, reményeiben, mintha minden velem történt volna, és nem vele. Persze, sajnos sokszor hallunk történeteket a családon belüli erőszakról, és nem először találkoztam már ebben a témában könyvvel, vagy filmmel, de ilyennel még soha. Annyira intenzíven továbbítja az érzelmeket, és a gondolatokat, hogy néha olyan indulatos, vagy letört lettem miközben olvastam, hogy kellet néhány perc míg újra a saját valóságom talaján éreztem magam. Annyi düh, és elkeseredettség halmozódott fel bennem a könyv végére, hogy majdnem én kerestem meg Lee-t hogy úgy tökön rúgjam, amitől guvadni kezdenek a szemei. Minimum. Szerencsére a végkifejlet, jelen estünkben pozitív, és az írónő lépcsőzetesen fel is oldja az előzményekben generált feszültséget. A romantika, a bizalom, és Stuart megértése küzdelemre sarkallja Cathyt, aki mire a könyv végén újra találkozik Lee-vel, bátran ki meri jelenteni: már nem félek tőled!
Soha nem voltam ilyen helyzetben, szerencsére. De sajnos azt kell mondjam, a környezetemben nem mindenkinek volt ekkora szerencséje. Igen vannak olyan eltorzult esetek, amikor a kapcsolat szabályai az erőszakon belül is működőképesek maradnak. Amikor a felek jobbára nem akarnak lépni, vagy ilyen, vagy olyan okokból kifolyólag. Amikor kényszerszerű, hogy olyan ember mellett tartsunk ki, aki az egyik kezével ad, a másikkal elvesz. Annak hogy egy ilyen kapcsolat mellett kitartunk, a legtöbb esetben előzményei vannak, és valószínűleg az érintett fél aki megmarad ebben a kapcsolatban, dacára a fájdalmaknak, biztos hogy valamilyen önértékelési zavarral küzd, lehet hogy korábbi tapasztalatai miatt. Azért mondom, hogy felek, és nem csak a nők, mert ugyan szereti a közvélemény elfelejteni, de nem mindig a nő a bántalmazott. Szóval igen, vannak olyan esetek, amikor az ember megreked egy ilyen kapcsolatban, magának jól megindokolható módon. Ahol az erőszakosságnak, idétlen megfogalmazás, de vannak határai. Aztán vannak a teljes szélsőségek, mint Cathy esetében. Ahol a bántalmazó nem riad vissza semmitől. Ahol a szexuális erőszaktól kezdve, a bántalmazáson át, a lelki terrorig, az elbizonytalanításig minden előfordul, míg meg nem kérdőjelezed a saját épelméjűséged. Vagy míg teljesen fel nem adod, és vérbe fagyva azért nem imádkozol vendégszobád szürke szőnyegén hasalva, hogy inkább öljön már meg...
Bár a könyv végén minden pozitívan alakul, képtelen vagyok szabadulni saját indulataimtól. Csonka családban nevelkedtem, édesanyám mellett, a legnagyobb lelki nyugalomban, és világ életemben férfiak közt voltam. Olyan középiskolában tanultam, ahol a tanulók 90%-a fiú volt. Olyan végzettségem van, amiben ha el akartam volna helyezkedni, akkor jobbára csak férfiak vennének körül. Mindig is az ellenkező nem volt a mentsváram. Szeretem a férfiak linearitását, gondolkodásmódját. A racionalitásukat. Könnyen megértem őket, mert hozzám hasonlóan gondolkodnak, és bármikor segítségre volt szükségem, sosem hagytak cserben. Mindig rálapátoltak az önbizalmamra, és minden lehetetlen tulajdonságommal együtt elfogadtak kérdés nélkül. Figyeltek rám, a véleményemre, megvédtek ha az kellett... Mindez arra sarkall, hogy nektek - életemben megfordult, és szerves részévé vált - férfiaknak, ezúton is megköszönjem. Megköszönjem, hogy vagytok nekem, megköszönjem néha durva, és kendőzetlen véleményeteket, amit mindig csak az én boldogulásom érdekében vágtatok a fejemhez. Köszönöm a sok cinizmust, szarkazmust, és arroganciát, mert ezek nélkül én sem lennék sehol. Köszönöm azt a rengeteg borozással, és vitatkozással átvirrasztott éjszakát, amikor mindig nekem lett igazam! Köszönöm azt a sok segítőkész vállat, amin mindig kibőghettem magam, ha kellett, és azt hogy valamelyikőtök mindig rohant, amikor szükségem volt rá. És amit feltétlenül ki kell hangsúlyoznom: köszönöm neked, kedves férjem, mert te mindezt megteszed egy személyben, és ráadásul még együtt is élsz velem. És nem panaszkodsz! Soha... Züllött vagy ugye tudod?
Szóval köszönöm neked/nektek, hogy nekem soha az életben nem kellett azt megtapasztalnom, amit Cathynek. 
Share:

2012. november 30., péntek

A vágy 12 árnyalata (1) 2012

Jaj de nem kellett volna. Nem mind arany, jelen esetünkben nem minden szürke, ahogy arra nagyon kedves blogger barátném Annie is rávilágított. Innen üzenem csajszi: igazad volt! És még mindig: jaj de nem kellett volna! Eddig is voltak problémáim a Harlequin kiadásaival, de ezek után, Isten őrizz attól hogy még egyszer a kezembe vegyem valamelyik könyvüket. Az addig rendben van, hogy a kiadványaik a lineáris romantikát követik. Vagyis nem. Ez sincs rendben. Az egész nincs rendben. Könyörgöm valaki mondja már meg nekem, ki olvas ilyeneket? Tudom hogy a romantika vonalait nem egészen az én tudatomra szabták, és tudom hogy valószínűleg soha nem leszek képes megérteni a lágy nyári szellőben, párás szemekkel elsuttogott, teljesen tartalmatlan, és klisé, bókoknak meg érzelmi megnyilvánulásoknak titulált valamiket... De azért igyekszem. A könyv elolvasása után azonban a teljes csőd szélén leledzem. Tényleg ekkora szakadék volna az átlagos női ízlés és az enyém közt? Tényleg ennyire messze volnék a női elme megfejtésétől? Na nem mintha arra vágynék hogy más nők agyával gondolkozzam, tökéletesen komfortosan elvagyok én a sajátomban is... Egyszerűen csak nem értem és ez zavar.



Íme egy példa:

Helyzet:
Karácsony, giccs minden mennyiségben, főhőseink VÉLETLENÜL a fagyöngy alatt találják magukat, aztán persze forrósodik a hangulat bla bla bla...
Férfi:
"- Tudja hogy aranyló pöttyök vannak a szép barna szemében?"

MI VAN???? Jézusom! És kedves főhősnőnk csak piheg.
Az én értelmezésem:
Ekkora egy fatökű barmot! És elnézést...
Részemről kedves ellenállhatatlan (!) hősünk már két hatalmas baklövést is elkövetett.
1, Ne dumáljon az aranyló pöttyökről, amikor mindenre gondol, csak a csaj szemére nem. Tudom hogy van ilyen az életben is, amit nem vagyok képes elhinni hogy van aki ezt elhiszi! Ha valaki egész éjjel a melleimmel társalog, az hagyja ki a szemeimet a játékból! Őszinteség! Részemről ez a nyerő. A kulturáltan, pajkos vigyorral, egyértelműen odavetett tényállás amire lehet frappánsan felelni. Az aranyló pöttyökkel mi a jó nyavalyát kezdjen az ember? Meg amúgy is, miért is kell ilyenkor elolvadni?
2, Ha már bók, nagy kérés lenne, hogy ne legyen ennyire KLISÉ???

Aztán alig két sorral lentebb a könyvben:
Nő:
"- Tudnia kell, hogy én soha nem hagyom kihasználatlanul a fagyöngy alatti csók lehetőségét." (Egészségedre!)
Férfi:
"- Magának meg azt kell tudnia, hogy állok elébe minden kihívásnak..."

Ja, hogy EZ kihívás! Tévedsz öregem! A kihívás az volna, ha engem akarnál elkapni a fagyöngy alatt.

Másik, amit nagyon szeretek:
Nő:
"-...én nem is tudom mit mondjak." (Hát hihetetlen hogy ilyen is van.)
Férfi:
"- Mondd hogy te is szeretsz!" (Auuu)
Nő nagy szemeket meresztve:
"- Te szeretsz engem?" (Ide azzal a rozsdás bökővel hadd szúrjam szíven magam!)

Másik...

Nő:
"- Én nem vettem neked ilyen szép és különleges dolgot. Csak levélpapírt meg egy töltőtollat a neveddel gravírozva, hogy ne felejts el írni nekem..."
Férfi:
"- Arra fogom használni, hogy kis szerelmes leveleket írjak neked, minden reggel életünk hátralévő részében."
Akkor már inkább használd budipapírnak, a töltőtollat meg nyugodtan döfjétek a szemembe!

És egy újabb gyöngyszem:
"- Szeretlek! Kedvellek is, de már akkor szerettelek, mielőtt még megkedveltelek volna..."
Teljes képzavar. Most ugyan nem látjátok de a fejem fogva kényszeredetten kuncogok. Hölgyeim! Mit tennétek ha valami ilyesmit hallanátok? Én tudom: hátra arc, és futás. 
Aztán alig egy oldallal később kedves főhősünk bevallja, hogy azért csókolta meg a volt barátnőjét, mert le akarta ellenőrizni, hogy tényleg szereti-e főhősnőnket. Persze tette mindezt hősnőnk szeme láttára. Logikus. Én is mindig így ellenőriztem le az aktuális valakim iránt érzett érzelmeimet. Hát hogyan is tehettem volna máshogy? Mondjuk belenézek a tükörbe, tartok magammal néhány önismereti leckét, és talán, ha mázlim van FELISMEREM hogy szerelmes vagyok? Ó, nem... Ez túl bonyolult. Inkább smacizzunk le valakit!
Másik nagy kedvencem az ilyen könyvekben, a "mindörökké"-vel való dobálózás, a végkifejletnél minimum oldalanként ötször. Mindörökké szeretni foglak! Mindörökké a tiéd vagyok! Kérdésem: honnan a jó fenéből tudod? Éppen nyakig csücsültök az áthatolhatatlan rózsaszín gőzben, olyannyira hogy a saját fejedet nem találod, te...! Miből gondolod, hogy ha kijózanodsz, akkor is ilyen varázslatos lesz minden? Tudom, tudom, az lesz, mert ti mások vagytok! Ez az IGAZ SZERELEM, nem csak holmi románc! Ti vagytok a kivételek. Csak egy észrevétel: senki nem úgy megy esküdni, hogy úgyis válás lesz a vége! A statisztika viszont magáért beszél. Következtetésem: nem azért van ennyi csődbe ment házasság, mert a felek nem jönnek ki jól egymással, hanem azért, mert az emberek többsége nem jut el a szociális fejlettség csúcsára: képtelen az önismeret gyakorlására, és nem ismeri az önkritikát. Hát igen, nehéz is úgy felelősséget vállalni valamiért, amiben ketten vagytok, hogy fingod sincs arról mit is akarsz. Meg arról sem hogy ki is vagy te igazán.
Hangsúlyoznám hogy nem a romantikával van bajom. A romantika gyönyörű, amikor őszinte. Amikor reggel kinyitod a szemed, és Ő feléd hajol, és csillog a szeme, majd gyengéden megsimogatja az arcod. Ad egy puszit, és megkérdezi hogy főzzön-e kávét. Egyszerű, semmi snassz, de az a pillantás, mindent elmesél amit kell. Nem kell virág meg csoki, ha az a pillantás őszinte. Ja igen: és ennek a pillantásnak nem kell mindig gyengédséget tükröznie. Mesélhet vágyról is, és az is lehet romantikus ha épp azt súgják a füledbe, hogy annyira kívánatos vagy, és hogy most úgy meg fognak döngetni, hogy győzz talpra állni másnap. A lényeg az őszinteség! Abban nincs semmi szép, amikor a pasi csorgó nyállal legelteti a szemét a testeden, de arról hablatyol milyen értékes is vagy. És hogy milyen szép aranyló pöttyök vannak a szemedben. Meg ez a szeretlek kérdés... Könyörgöm nem kell ezt agyonbonyolítani, meg ragozni. Sosem értettem miért is kell ebből akkora felhajtást csinálni. Ismered a kapcsolatod. Benne vagy. Ismered a korlátait, a ritmusát, ha úgy érzed kötődsz, majd szeretsz, akkor mondd meg, amennyiben olyan a kapcsolat. Ha nincs visszacsatolás, az viszony, nem kapcsolat és akkor a képlet egyszerű: hülye vagy ha szerelmes leszel az organikus vibrátorodba.

Na jó ezt ki kellett adnom. 

A könyvről:
Kritikán aluli, csak olyannak ajánlom, akinek semmi köze nincs a valósághoz. Nem lehet többet hozzáfűzni. Fáj minden egyes szava, mintha szikékkel simogatnák a bőröm. Ja igen, és a címmel ellentétben semmivel sem erotikusabb a könyv mint a kiadóból szabadult társai. Na nem mintha ez hiányzott volna. Csak azon kezdtem el töprengeni miután letettem ezt a remeket, hogy akkor most minden olyan könyv amiben egyszer leírják a pénisz, és csikló kifejezéseket, meg fogja kapni a szenvedélyes, és erotikus jelzőket? Szépen nézünk akkor ki...        
Share:

2012. november 23., péntek

Vissza a könyvíráshoz

El sem hiszem, hogy már több mint két éve történt, amikor az egyik kolléganőmmel parázs vitánk alakult ki a Twilight okozta hisztéria jogosságát illetően. A sok pro és kontra addig feszítette a helyzetet, míg a kolléganőm laza egyszerűséggel oda nem pöccintette nekem: "Akkor írj jobbat!"
Bevallom a dolog nem kicsit felcsigázott, és sok évnyi pihenés után újból tollat ragadtam. Már fiatal tinikorom óta írok kisebb-nagyobb terjedelmű könyveket, novellákat, leginkább önmagam, illetve szűkebb környezetem szórakoztatására. Kolléganőmmel történt megállapodásunk értelmében a történet alapja adott volt: a vámpírok. Még mindig és már megint. Ugyan a piacot már ellepték az ilyen témájú könyvek, engem nagyon nem zavart, mivel nem terveztem, hogy a munkámmal házalni kezdek, és ez azóta sem változott. Nem mintha nem csábítana az írói pálya, egyszerűen csak arról van szó, hogy még várok... Várok arra az egy könyvre, amivel érdemes lesz majd elkezdenem kereskedni. Arra az ötletre, ami kivitelezésében is hozni fogja azt a színvonalat, amit én saját magamtól elvárok. Elképzelések, fikciók terén nincs hiba, értelmetlen fantáziákkal tömve a tudatom, és mindig van egy folyamatban lévő könyvem, de eddig még nem hasította keresztül az elmémet az érzés: ez az! Jelen írásomban annak a könyvnek egy részét mellékelem, ami a kolléganőmmel történt megegyezés után született meg. Azóta a történetnek már a második részét is lassan befejezem. Nem kell nagyon agyongondolni a történetemet, jobbára egy egyszerű, szórakoztató irodalmi valami, az általam olyan nagyon preferált szentháromsággal: vér/akció, humor, erotika/szex. Kedves olvasóim arra kérnélek benneteket, hogy alkossatok véleményt! Akár a betűzött részlet alapján, akár ha kéritek a teljes könyv elolvasása után, amit szívesen elküldök emailben, annak aki kéri. Jelen bejegyzésemmel egy célom van csupán: szélesebb körben felmérni, hogy írásom stílusa mennyire nyeri el a hasonló irodalmat kedvelő olvasók tetszését. Minden kritikát szívesen fogadok, és mindenki véleményét előre is köszönöm.

"Amikor a hóhért akasztják…Castor az első korty után érezte ahogy teste új életre kel. A gonosz emberek mindig finomabb fogásnak bizonyultak, kedvesebb, jámborabb embertársaiknál. Hogy tényleg volt-e a vérükben valami amitől ízük pikánsabbá vált, vagy csak a vadászat izgalma tette fenségessé a menüt, azon sosem gondolkozott el igazán. Minden porcikájában szétáramlott az élet, ahogy a bársonyos tapintású, fémes nedű leömlött a torkán. Ha nagyon szentimentális típus lett volna, ami egyáltalán nem volt, akkor az élvezettől hangos nyögdécselésbe kezdett volna. Így viszont csak figyelmeztetőleg morgott amikor Pete ügyetlenkedve vergődni kezdett alatta. Semmi esélye nem volt a menekülésre, mégis erőlködött. Igazán szemrevaló volt az élni akarás, ami az embereket úgy általában jellemezte. Castor mindig rácsodálkozott a túlélési ösztön megnyilvánulási formáira. Nem ismerte ezt az érzést. Halhatatlan volt. A ködös emlékfoszlányok amiket a régmúltból fel tudott idézni, azok szerint több ezer évig is gond nélkül eléldegélhet. Miközben az idő vasfoga mindent felmorzsol körülötte, az Ő halántéka még őszbe vegyülni sem fog soha. Halála gyors lesz és kíméletlen mikor eljön az ideje, ki tudja hány évszázad múlva. Jó eséllyel pályázhatott arra hogy élőben nézi végig, első sorból a bolygó kipusztulását, vagy akár az egész planéta megsemmisülését. Hacsak addig nem vadásszák le, és ölik meg. Bár ennek a valószínűsége rohamosan csökkeni látszott az elmúlt évtizedek tapasztalatai alapján. Nagyon hosszú ideje nem találkozott már a Szövetséggel. Amin nem volt mit csodálkozni, hisz a szervezet olyan szisztematikusan irtotta a vámpírokat, hogy előbb utóbb várható volt a munkanélküliség ugrásszerű növekedése a szakmában. Nem voltak többé vámpírok, akiket gyilkolászni lehetett volna. Azon kevesek akik elmenekültek, elbujdostak, és ez által túléltek, annyira szétszéledtek a földrészeken, hogy félővé vált sosem lesz egységes a faj. Castort ez sem foglalkoztatta túlzottan. Nem vágyott igazán fajtájabeli társaságra. Egészen a látomások kezdetéig. Még mélyebbre tolta az agyarait az élettől zuborgó vénába. Nagy kortyokban ivott, miközben felsejlett előtte az ismeretlen látomás homályos alakja. Kezdte elveszíteni a józan eszét, annyira a megszállottja lett ennek a nőnek. Minden olyan dolog az életében, aminek nem tulajdonított már jó ideje nagyobb jelentőséget, előugrottak tudatából, és kopogtatni kezdték a koponyáját.
Pete vénája egyre gyengébben pulzált. Castor érezte ahogy a fiú teste lassan kihűl alatta. Még egy két másodperc intenzív szívás, és bevégeztetett. Megölje? Ne ölje? Ha megöli akkor vesződhet a hulla eltakarításával, amihez most nagyon nem volt kedve. Ha életben hagyja akkor gazdagabb marad a világ egy Isten barmával, akinek természetét igazán erősen jellemzi a deviancia, és az erőszakosság. Nyűgösen visszahúzta szemfogát a vénából, és felemelkedett. Utált takarítani. Ásni meg cipekedni még inkább. Főleg nem szeretett meglett 17 éves kamasz fiúkat emelgetni. Pete bőre teljesen elszürkült, szeme beesett. Szíve mint egy rémült pillangó reszketett a mellkasában. Talán most részvétet kellene éreznie, vagy bűntudatot…De akármennyire is erőlködött, az egyetlen érzés amit a testén fellelni vélt, az a jóllakottság érzése volt. Megrándította a vállát, és letörölte kézfejével a vért a szájáról. Tekintetét felemelte a halkan pihegő vacsora maradékáról, és előre nézett... egyenesen egy rémült zöld szempárba. Illetve az azokhoz tartozó karcsú női alakra. Még levegőt is elfelejtett venni a döbbenettől. Kifinomult érzékei mindig riadót fújtak, ha valaki közeledett felé. Kilométerekről kiszagolta ha valaki az Ő irányába halad. Érezte mindenki szívverését több méteres körzetben, minden egyes ember jellemző illatával együtt. Mi a jó nyavalya történhetett, hogy ez a nő ennyire közel tudott hozzá jutni úgy, hogy ebből semmit nem vett észre?! Miközben épp vacsorázott… Ragyogó! Most meg itt remeg előtte fogai össze- összekoccannak. Nem akarta elriasztani, mert akkor kezdődhetett volna a fogócska, amihez szintén nem sok kedvet érzett. Haladni akart a „leljük meg a nőt” projekttel, és minden egyes perc amit nem az ismeretlen felkutatásával töltött elpocsékolt idő volt. Mi lenne ebben a helyzetben az ideális nyitómondat? A „helló” egy kissé suta ötletnek tűnt, ellenben a „megkínálhatlak?” túl morbidnak. Így Castor hosszú, nagyon hosszú idő óta először, csak állt, némaságba burkolózva, és tanácstalanul nézte az előtte álló bájos női alakot.

Jézusom! Jézusom! Jézusom! – kattogott Míra agyában, és igyekezett minél gyorsabban szedni a lábait. Nem sokat töprengett a menekülésről, amikor az idegen felnézett, és meglátta azokat a vörösben izzó szemeket! A szíve is megállt egy pillanatra, ahogy testet öltött előtte a hetek óta kísértő rémálma. Egy halk nyikkanás kíséretében megpördült és futott amerre látott, vagyis inkább nem látott, mivel az első remek tette az volt miután a sokkhatás okozta köd elkezdett feloszlani a szeme előtt, hogy elejtette a zseblámpáját. Hogy ez mennyire tipikus! Amikor a leginkább a helyén kéne lennie az eszének, az tuti hogy a legnagyobb ostobaságot követi el, amit csak lehet! 
Ez nem lehet igaz, nem lehet, nem lehet…Ilyen nincs, hidd el csak képzelted az egészet! Ó Istenem add hogy csak képzeltem az egészet! – mantrázta magában, miközben már harmadszor vágódott el az egyenetlen talajon. Visszapillantott, és nem látott senkit. Minden csendes volt, sehol egy nesz. Nem számít. Talpra, tovább amíg a tüdőd bírja! Most életében először a világ legjobb hírnek számított volna ha valaki szembe áll vele, és azt mondja: „Figyelj kislány, dilis vagy!” Akkor legalább tudná hogy néhány szem pirula és minden megint a régi lesz. Kicsit leszedálják, kap egy szarukeretes szemüvegű, enyhén pocakosodó pszichiátert, akinek olyan monoton a hanglejtése, hogy attól egyből el lehet aludni. Néhány óra kezelés, és minden oké. De bármennyire is szerette volna meggyőzni magát arról hogy mindez csak a hetek óta tartó kialvatlanságának, és egyébként elszúrt természetének a következménye, zsigereiben ott rezgett a mindent elsöprő bizonyosság: amit látott az valóság volt. Az oly ismerős, de mégis teljesen ismeretlen vörös szemek az álmaiból, a férfi ahogy megharapja a rendőrfőnök fiát, és Jézus azok a hangok! A nyöszörgés az áldozattól, a morgás a támadótól, és a vér lassú zubogása ahogy az idegen egyre csak nyel. Mint egy rosszul megrendezett, harmadosztályú Drakula film. Ahol most következik az a rész, amikor a hősnő megáll, körülnéz, nekidől egy fának hogy kifújja magát, mivel minden csendes, aztán a semmiből előugrik a végzet, és az áldozat utolsó sikolyát elnyeli az éjszaka…Na azt lesheted! Míra egy pillanatra sem lassított. Égett a lába, az oldalában begörcsölt az izom, ahogy zihált, de egy pillanatra sem lassított. Amikor észrevette a háza körvonalait, a megkönnyebbülés hullámai elárasztották a testét. A félelemtől, és a szabadulás reményétől a szemében könnyek kezdetek gyűlni, és minden elmosódott. Meg fogja csinálni! Meg tudja csinálni! Még alig pár méter. Be a kapun, el a virágágyások mellett, fel a verandára… Már nyúlt az ajtógombért, amikor két erős kéz a vállánál elkapta, és visszarántotta. Szíve a torkában dobogott a rémülettől, olyan hangosan zihált, hogy még kiáltani is elfelejtett, amikor valami kemény dologhoz ütközött a háta. Rúgott egyet hátrafelé, de csak a levegőt találta el. Még mielőtt kibontakozhatott volna az agyában a gondolat, hogy ennyi, vége, nincs tovább, éles fájdalom hasított a nyakába. Megharapta! Ez az eszement, őrült megharapta! Érezte ahogy a vére elkezd ömleni, eláztatja a pulóverét, becsurog a fehérneműjébe, és síkos lesz tőle a két melle közti völgy. Ha nem lett volna halálfélelme, biztos elönti az agyát a düh, és ha csak egy kicsit is edzettebb és talpraesettebb lett volna, az tuti hogy jól tökön kapja ezt a szemétládát, és miután jól megmogyorózta és kiverte az összes fogát, szíven döfi egy kellően teátrális fakaróval! De mivel Ő Mira volt és nem Buffy, a vámpírok réme, és ez nem egy harmadosztályú film volt, hanem a valóság, az egyetlen amit tett az az volt hogy engedte hogy tudatát elárassza a hívogató sötétség, és elájult."

Share:

2012. november 19., hétfő

Az Ulpius és a csúszásaik

Pár nappal ezelőtt, az egyik online könyvesbolt lapjait böngészgetve, ismét azt tapasztaltam, hogy az általam (és sokunk által) nagyon várt könyvek megjelenési határideje, ismét elnapolásra kerültek. Kissé borús hangulatomban úgy döntöttem, hogy pár, saját stílusomban összekapart mondatban, továbbítom észrevételeimet a kiadó felé, és az alábbi levéllel fordultam hozzájuk:

"Tisztelt Kiadó!

A minap az egyik online könyvesbolt oldalát böngészve, ismét szomorúan vettem tudomásul, hogy több olyan könyv kiadása elnapolásra került, amik esetenként már közel egy, vagy több mint egy éve halasztódnak. A weboldaluk megújulása óta a várható megjelenési dátumok nincsenek feltüntetve, így az ember lánya arra van kényszerülve, hogy hol fórumokon, hol a könyvesboltok oldalain igyekezzen tájékozódni. Ezt elég strapásnak érzem, mivel ki tudja hogy az ott feltüntetett információ mennyire felel meg a valóságnak.

Sokadmagammal (rá lehet keresni a google-ban) közel egy éve tehetetlenül, és leginkább értetlenül állunk az állandó elhalasztások tényével szemben. A következőkre szeretnék választ kapni, amennyiben erre van lehetőség:
1, J.R. Ward Újjászületett szeretője, az eredeti október, majd november 15.-i, majd november 30.-i feltételezett megjelenési dátumai után, várhatóan december 15.-én meg fog-e jelenni? Amennyiben nincs erre reális esély, akkor kérném hogy kendőzetlenül írják meg, mert nincs kedvem, mindig hónapról, hónapra ugráltatni a tudatomat.
2, Kresley Cole: A Démonkirály csókja c. és Karen Rose: Számolj tízig! c. könyve legelőször 2011 (!) októberére lett meghirdetve...Most a várható megjelenés ideje 2013(!) május. Kérdésem: Várható-e még ennek a két könyvnek a kiadása ebben az eonban, vagy ne készüljünk rá? Ha várható, akkor az lenne az igen tiszteletteljes kérésem, hogy egy körülbelüli időpontot (ami biztos), legyen kedvesek, és írjanak meg nekem.
3, És a végső kérdésem: Nagyon sokan szeretnék megtudni, hogy a mostanság egyre nagyobb teret hódító erotikus-romantikus irodalom két isteni nagy csodája, név szerin E L James, és Sylvia Day kötetei a várható időben, tehát december 5.-én a polcokra kerülnek-e. Karácsonyi ajándékvásárlás szempontjából nem lenne mindegy.

És ugyan nem vagyok egyik könyvkiadónál sem gazdasági tanácsadó, sőt még csak tulajdonosa sem vagyok egynek sem, de lenne egy javaslatom: ha valamit muszáj elnapolni decemberben, akkor az legyen Lora Leigh Buja éjszakák c. könyve. A környezetemben fellelhető, alig pár száz fenti könyvek megjelenéséért szurkoló lelkes rajongó véleményére alapozva, bátran ki merem állítani, ez hiányozna a legkevésbé.

Végül már csak egy kérésem volna. Mennek a viták az önök által kiadott könyvek olvasói közt, mi az oka ennek a sok csúsztatásnak. Én személy szerint a deficitre szavazok, mert hát mindenki pénzből él, és egy olyan országban ahol sokaknak a létminimum szinten tartása is komoly kihívást jelent, ott nem életbiztosítás könyveket kiadni, de...
Az önök olvasói nem ostobák. Igazán nagyra becsülnék ha pár mondatban, kevés indoklással, akár a weboldalon, akár könyvesboltokban felvilágosítást hagynának. Nem rendszeresen, csak mondjuk most. Valami olyat hogy:
"Kedves olvasóink! Ilyen és ilyen okokból kifolyólag, ezen és ezen könyvek megjelenési határidejét, arra kényszerültünk, hogy ilyen és ilyen dátumra halasszuk. Az okozott kellemetlenségért szíves elnézésüket kérjük, és köszönjük megértésüket, türelmüket."
Nem hiszem, hogy ez olyan nehéz, és akkora erőt próbáló feladat volna, amit nem lehetne teljesíteni. Így legalább nem érezné a kedves olvasó magát bazári majomnak.
És ugyan nem vagyok nagy közgazdász zseni sem, de azt is megemlíteném önöknek, hogy a SZÉP kártya szabadidő alszámláját a Líra könyváruház elfogadja. Tekintetbe véve a munkahelyemet, és az éves szintű kafetéria kertünket, bizton állíthatom, lennénk páran, akik az önök boltjában is szívesen vásárolnánk ilyen kártyával.

És végül, már csak annyit szeretnék kérni, hogy a weboldalukon a megjelenés dátumát, nagyon kérem tüntessék fel! Az önök olvasói türelmesek, és higgyék el megértőek is... Mindannyian szépen kivárnánk a sorunkat, még ha a kedvenc könyvünk megjelenéséig akár fél-egy évet is kellene kibekkelnünk. Megtennénk, minden hiszti nélkül. De ez a pár napos, aztán egy-két hónapos, majd esetenként fél éves elhalasztás... Ráadásul úgy hogy néha az első várható megjelenés előtt 1 héttel értesül az ember a halasztásról...Na ez felkergeti az ember vérnyomását.

Amennyiben levelem hangvételét kifogásolhatónak ítélik, kérem azt írják annak a számlájára, hogy most értesültem a legújabb eltolásokról. Fel vagyok villanyozva, csak negatív előjellel.


Válaszukat, és segítségüket előre is köszönöm.


Üdvözlettel:
Holhós Linda"

A Kiadó becsületére legyen mondva, egy munkanappal később megkaptam válaszukat, amiben kellően udvarias formában megköszönik észrevételeimet, majd felhívják figyelmemet a könyv kiadási fázisainak sokaságára, és arra, hogy amennyiben csak az egyik fázis csúszik, akkor sajnos a könyv is csúszni fog. Köszönöm kedves Kiadó! Ezt minden bizonnyal minden ember saját erejéből is képes kikövetkeztetni...
Ámde azt is meg kell jegyeznem, hogy a válaszlevél hangvételével semmi bajom nem volt. Olyan amilyennek egy válaszlevélnek lennie kell. Nem is vártam mást egy kiadó esetében. Kérdéseimre válaszul az alábbiakat kaptam: Kresley Cole A Démonkirály csókja c. könyve a válaszadás napján készült el. Hogy kiadásra mikor fog kerülni, azt nem nevezték meg, de az hogy ez ilyen formában lett megfogalmazva a levélben, némi bizakodásra ad okot. Ward, Day, és James idén biztos megjelennek. Karen Rose megjelenését illetően, még nem tudnak biztosat mondani. Úgyhogy kedves olvasótársaim, elkeseredésre semmi okunk, minden marad a régiben: kis türelmi játék után, minden általunk várt könyv a boltok polcaira fog kerülni!
Share:

2012. november 17., szombat

Jeaniene Frost: Az első vércsepp

Vannak olyan sorozatok, amiket függetlenül stílusuktól, témájuktól, kötelezően szeretni kell. Emlékszem milyen fenntartásaim voltak a Cat és Bones sorozat első részének megrendelésekor. Hogy mennyire féltem, hogy kidobott pénz lesz ez, nem más... és hogy mennyire lelkesen olvastam ki végül a könyvet. Lendületes stílusa, humora teljesen elvarázsolt, bevonzott, így gyors egymásutánban elolvastam az összes addig megjelent részt is. Frost szereplői mind egy szálig tökösek, szituációi hol meghatják az olvasót, hol megnevettetik.



Jelen alkotásában a sorozat már eddig megismert szereplői közül, Cat és Bones legjobb barátai, Spádé és Denise kerülnek terítékre. Ellentétben az eddigi könyvekkel, jelen írás E/3-ban íródott, ezzel is erősítve az érzést, hogy itt az epicentrum nem a Vörös Kaszás, és fordulatos gondolatai, hanem egy mellékvágány megelevenedése.

Férje tragikusan gyors halála után Denise úgy határoz hogy leszámol a vámpírtársadalommal, és annak vonzataival. Minden erejét arra koncentrálja, hogy gyászán felülemelkedve, normális életet élhessen. Kisebb-nagyobb sikerrel ezt meg is valósítja, mígnem unokatestvére fel nem keresi egyik rokonuk rejtélyes halálának ügyében. Találkozásuk estéjén aztán az unokatestvér is a pillanat tört része alatt elhalálozik, egy démon hathatós segítségének következtében. Raum az alakváltás nagymestere, azért keresi fel Denise vérvonalának még élő tagjait, mert a család egyik őse Nathaniel, évszázadokkal ezelőtt alkut kötött vele, majd a megállapodásukkal szöges ellentétben az öröklétért és erőért cserébe visszaszáműzte Raumot a Pokolba. Démonunk emiatt kellőképpen paprikás állapotban keresi az áruló rokont, és még attól sem retten vissza, hogy megjelölje Deniset, mintegy átcsöpögtetve belé a kárhozat esszenciáját, és az alakváltoztatás képességét. Denise végső kétségbeesésében Spádéhoz fordul segítségért, aki figyelembe véve erős vonzalmát a nő iránt, és azt a tényt hogy főhősnőnk, legkedvesebb mester vámpír barátjának a feleségének a  barátnője (na igen, ez így visszaolvasva, egy kicsit szappanoperás), előkapva nemes lelkét azonnal megmentői szerepkörbe lép. Helyzetüket hol segíti, hol hátráltatja, hogy a megjelölés következtében Denise vére vámpírdrogként kezd funkcionálni. Szóval Ward vörös füstű cigije, és Adrian Karmazsinja után újabb megerősítést nyer az, hogy a bölcsesség nem feltétlenül alakul ki sok évszázados tapasztalás után. A vámpírok szeretnek szállni. A kis hamisak...
Némi kalandozás, utazgatás, és egy akaratlan macskává válás után (ami részemről a legviccesebb jelenetnek számított a könyv olvasása során), főhőseink természetesen révbe érnek, a szerelem ismét győzedelmeskedik, az erkölcsökkel szimmetriában.

Szeretem az olyan írókat, akik olyan művészien képesek a lehetetlent is megfogalmazni, hogy az olvasás közben fel sem merül az olvasóban, hogy amit olvas, az mekkora nagy őrültség. Az ilyen irányú irodalom mindig tartalmaz olyan elemeket (mást talán nem is), amik - lássuk be - a teljes értelmetlenség kategóriájába tartoznak. Azok a jól felépített könyvek, aminél ez nem egyértelműsödik ki. Aminél az olvasás folyamatában egyszer sem merül fel az olvasóban, hogy mekkora nagy marhaságot is olvas. Frost kétségkívül az egyik legnagyobb művésze ennek a műfajnak. Könyveiben könnyű elmerülni, szereplőivel könnyű azonosulni. Nem terjeng, az érzelmi reakciók szemléltetése soha nem kevés, vagy túlzó. Ezt könnyű megszokni, és örömmel jelenthetem, hogy ez a könyv sem képez kivételt a fent felsorolt jellemzők alól. Ezt a könyvet is képtelenség letenni, vagy félbe hagyni. Egyik oldal elolvasása generálja, hogy belekezdjünk a következőbe, majd még egybe, és még egybe... hiába vagyunk már holt fáradtak, és könnyezünk, mindig szükség van arra a bizonyos na még egy oldalra. Kitűnő kikapcsolódás, amiben megtalálható az ilyen irányú irodalom szentháromsága: szerelem/erotika - humor - vér/akció. Ha ez a hármas rendesen van kombinálva, akkor egy könyv élvezhető, eladható. Frost esetében mindenből kapunk egy keveset, úgy hogy egyik sem megy a másik rovására. Hiába szakad el ez a könyv az eddigi társaitól, ettől nem válik kevésbé jelentőssé. Nem veszti el az eddig kialakított varázst. Nincs hiányérzete az olvasónak, amiért az eddig megszokott kedvencek lekerülnek a porondról. Aki kedveli az ilyen irányú irodalmat, azoknak a sorozat minden kötetét csak ajánlani tudom.
Share:

2012. október 21., vasárnap

Sylvia Day: Hozzád kötve 2012

Úgy látszik, hogy az erotikus árnyalatú könyvpiac, némi újítgatás után, újbóli fénykorát hivatott átélni, legalábbis a könyvkiadási ütemet figyelembe véve. A Szürke ötven árnyalata után, az Ulpius nem sokáig volt tétlen, e hónapban a polcokra parancsolta a konkurenciát is. A Crossfire sorozat nyitókötete, legalább annyira szórakoztató, mint amennyire megdöbbentő... És sajnos az a baj hogy ezeket a jelzőket nem feltétlenül pozitív értelemben értem. A történet annyiban tér el James alkotásától, hogy itt szinte minden stratégiailag fontos szereplőt szexuálisan zaklattak. A főhősnőt, a főhősnő biszex, modellként pénzt kereső lakótársát, és természetesen a főhőst is, bár erről az első könyvben nem tudunk meg sokat, mély fájdalmamra...


A könyvre legjobban a lendületes jelző illik. Míg James esetében (leszámítva a botrányosan lebutított második kötetet) az embernek van ideje elmerülni a cselekményben, beleolvadni a főszereplő bőrébe, addig ebben a könyvben erre esély sincs, mert minden olyan ripsz-ropsz történik. Meglátjuk egymást, aztán újra, némi csetlés-botlás az irodába való belépéskor (ami nekem valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva, valahonnan rettenetesen ismerős volt), aztán már terítéken is a "mikor dugunk" téma...
New York pezsgő hétköznapjai adják a keretét a történetnek, a nyüzsgés, a tömeg... Nem tehetek róla, de nekem megállás nélkül az motoszkált a fejemben olvasás közben, hogy vajon eme város lakossága, a valóságban is ennyit szaladgál? Jótékonysági est, ilyen edzőterem, olyan krav maga óra, egész napos nagytatarozás a szépségszalonban, pszichiáter, családi kerti parti... Az edzés annyi alkalommal szóba kerül a történetben, hogy a könyv végére komoly lelkiismereti dilemmám lett a saját tunyaságom.
A főhősnőnk jobbára egy hisztis, gazdag nőcike, akinek nagy baja, hogy maga sem tudja mit akar. Annál a résznél, amikor a bárban leülnek beszélgetni, és a nő lefekteti a szabályokat, én egyszerűen képtelen voltam rájönni arra hogy mit is akar. Nem akar kapcsolatot, meg érzelmi kötöttséget... bocs ez utóbbit talán mégis, de csak egy keveset, mert nem szeret úgy ágyba bújni senkivel, hogy nincsenek a háttérben megbújva közös, nem reszelésről szóló kétszemélyes programok. De ezeknek a programoknak nem kell feltétlenül randinak minősülniük, mert hát ugye egyikük sem akar kapcsolatot... Szóval akkor most mi van? Komolyan, ilyenkor megértem miért szokták azt mondani a férfiak, hogy a nőkkel nehéz. Szerintem egyszerű. Akarok viszonyt, vagy sem, akarok-e kapcsolatot, vagy sem. Ha viszonyt kezdek, akkor nem várok rózsákat, meg mélyen szántó érzelmes leveleket, és nem kezdek el nyavalyogni ha a tettek mezejére kell lépni, ha meg játszom az érinthetetlent, mert nekem csak x randi után engedi a szervezetem a kamatyolást, akkor nem kezdek el duzzogni, ha nem vágnak gerincre. Nem értem... Na jó... Lapozzunk.
A szexjelenetek... Jamesnél is nagy bajom volt az első szám első személyben történő fogalmazás, és ezzel itt is akadtak problémáim. A helyzet a következő. Amikor E/3-ban van egy könyv megírva, akkor azt úgy látom magam előtt, mintha az egész előttem zajlana. Ha E/1-ben akkor az agyam mindig úgy érzi, mintha bele akarnák erőszakolni valamibe, amiben Ő nem biztos hogy szívesen részt venne. A sok "mondtam", "vettem", "tettem" stb... én pedig szituációtól függően csípőből kontrázok, hogy "határozottan nem tettem", "ilyet még akkor sem mondanék, ha...", a hisztis jeleneteknél, pedig "na persze"... Szóval ez már elve megzavart kicsit, ami azért furcsa, mert Jeaniene Frost esetében semmi bajom nem volt az E/1-el. Lehet azért, mert ott Cat személyisége közelebb állt hozzám, így a gondolataival jobban tudtam azonosulni. Itt ezt sajnos nem sikerült összehoznia az írónőnek. Képtelen voltam a főhősnő agyával gondolkozni, átérezni a zavaros érzelmeit pedig pláne nem. Gideon személyisége akár még fel is csigázhatott volna, ha lett volna benne valamilyen következetesség, linearitás... De a főhősünk is legalább olyan zavaros, mint Eva. A történet elején jobbára egy átlagosan arrogáns, nagyhatalmú, egocentrikus, "ki ha én nem" típusú férfi, aki teljesen tisztában van a saját értékeivel, hátrányaival. És nem is történik nagyon semmi, ami kibillentené az olvasót ebből a képből. Az hogy nyomoz a nő után? Hogy elrendezi, hogy ugyanabba a bárba kerüljenek? Hogy külön szobája van fenntartva a pásztoróráira egy hotelban? Ez leginkább csak azt igazolja, hogy a befolyása, és a vagyona elég nagy ahhoz hogy ezt megtehesse. Ettől még nem válik hatalommániássá, legalábbis egészségtelen kereteken fölül nem. Aztán valamikor a könyv háromnegyedénél, jön a feketeleves... Gideon is szereti a saját dominanciáját érvényesíteni az ágyban. Ez lesz a következő divatbetegség az erotika keretein belül...
Christian Grey-jel szemben azonban Gideon, nem a karabineres, análisan öklözős típus... Konkrétan az első részben nem igazán lehet rájönni arra hogy Ő a dominancia mely árnyalatait részesíti előnyben, mivel szerény véleményem szerint semmi olyan nem történik a főhősök közt, ami a vehemensebb erotika keretein belül ne jöhetne szóba... De lehet hogy ez nem az írónő hibája, hanem az én ízlésvilágomé.
Mindenestre nekem a könyv emiatt kicsit zsúfoltnak hat. Nem feltétlenül állítanám hogy nem racionális...Csak kicsit olyan mintha minden devianciát fel akarna sorakoztatni (biszexualitás/homoszexualitás/dominancia), és mindezt az előzményekre akarná visszavezetni. Mintha csak és kizárólag, akkor lehetne az embernek az átlagtól eltérő szexuális ízlése, ha előtte minimum egyszer megerőszakolták... Nos szerény ismereteim alapján, erőszakot elszenvedő egyének estében a deviancia felbukkanásának az esélye, közel azonos a visszahúzódás, és megtagadás esélyével, és teljesen hétköznapi múlttal rendelkező egyének estében is kialakulhat a szokásostól merőben eltérő szexuális ízlés. Ezért megint csak visszás nekem a könyv. Ami viszont tetszett, hogy eddigi olvasmányaim folyamán nem sok olyan történettel találkoztam, ahol a szexuális zaklatás utáni állapotnak ezt az oldalát tárják fel. A legközkedveltebb forma eddig mindig a visszahúzódott, bezárkózott nő esete volt, akit a főhős kiédesget a gyönyörök földjére, holott sok esetben a bántalmazott úgy reagál, hogy a szélsőségesség felé billen, és vagy a fájdalmat, vagy a dominanciát választja, ezzel is erősítve magában a tudatot, hogy a bántalmazásával ellentétben, ez most a saját döntése. Rajta múlik... Valamiért a közvélemény ezzel a reakcióval eddig nem nagyon mert számot vetni, pedig létező dolog, és az hogy ebben a könyvben ez napvilágot is lát, és megjelentették hazánkban, felcsillantja bennem a reményt, hogy kicsi konzervatív nemzetünk a tolerancia talajára lépett, és talán valamikor az elkövetkező évtizedekben képes lesz megdöbbenés nélkül lereagálni a szokásostól eltérő nemi életet. Összességében a könyv nem volt rossz, egyszer érdemes elolvasni, ha másért nem is, azért mindenképp, hogy a konkurenciát is megismerje az ember. Hasonló témában nem sokára kiadásra fog kerülni a Geopen Könyvkiadó részéről Sara Fawkes: Amit csak ő akar c. könyve, amit én már igazán várok... Bízom abban, hogy a sok ilyen jellegű könyv közt lesz legalább egy olyan, ahol az érzelmi motiváltság, párhuzamot fog mutatni a történtekkel, és nem kell majd fognom a fejem olvasás közben, miközben próbálom összerakni, hogyan s miért is jutottunk el oda, ahol éppen vagyunk.
Share:

2012. október 3., szerda

E L James: A sötét ötven árnyalata 2012

És újabb csillag bukott alá az égből. Kecses íve reményt adott, hogy talán, most az egyszer olyan látványt fog biztosítani, ami megrenget eget-földet. De nem. Egy szép, fokozatos felfelé ívelés után, olyan satnya landolást tanúsított, ami már-már komikusnak is nevezhető. Kedves olvasóim, ti tudhatjátok a legjobban, mennyire megfogott engem a sorozat első része. Nem állítom, hogy az első könyv hibátlan lett volna, de be kell ismerni nem kevés potenciált foglaltatott magában. Amit a második könyvben sikerült az írónőnek, olyan pimaszul egyszerű mozdulattal agyon tipornia, ami valamilyen nehezen megfogalmazható bamba tisztelet ébresztett bennem. Tiszteletet a butaság oltárán. Nehéz lesz összefoglalnom azt a sok mindent, ami balul sült ki szerintem a folytatásban. A romantikát kedvelő emberek a fejemet fogják a kapukra tűzni, de szerény véleményem szerint a sorozat második kötete, egy egyszerű langymeleg szappanopera vonalait követi. Aki olvasta tőlem az első könyv kritikáját, az tudja hogy egy félelmem volt csak: Christian Grey romantikus hőssé avanzsálása. És öregem, sikerült az írónőnek telibe trafálnia az egyetlen rettegésemet, és kiviteleznie egy olyan folytatást, ami a realitás talaján soha ebben az e világi életben nem állná meg a helyét.




 Mert rakjuk csak össze:

Christian Grey egy narkós kurva gyermekeként nevelkedik négyéves koráig. Ez idő alatt az anyja stricije abból űz sportot, hogy a gyereken oltja el a cigarettáját, meg agyba-főbe veri. Az anyja halála után a gyermek a Grey házaspárhoz kerül. Katatón. Két évig egy árva mukkot sem szól. Bezárkózik, fóbiája van az emberek érintésétől, és mániája a rendszeres táplálkozás, mert nem keveset éhezett. Kicsit rossz lapok a sorstól...
A tinédzser Christian nem képes feldolgozni ezeket az élményeket, így kerül a képbe a kissé idősebb domina, aki megtanítja a fiút, hogyan lehet képes kontrollálni a haragját, és a fájdalmát.
Következmény: egy céltudatos, éles eszű férfi, akinek a teljes szexuális élete, egy dolgon alapul, a dühön.

Az írónő saját magával is ellentmondásba keveredik. Az első könyvben elmondottak szerint, Christian ugyan kontrollmániás, és kétségkívül domináns, de mindez a gyönyör érdekében zajlik (konkrétan az első könyvben ez úgy zajlik hogy Ana felhozza a "fájdalom vörös szobáját", mire Christian felhúzott szemöldökkel helyesbít, miszerint az a "gyönyörök vörös szobája"). Ezzel szemben a második részben, Christian szadista, aki az anyja viselkedését bosszulja meg minden alávetettjén. Könyörgöm döntsük már el, mert nagyon nem mindegy. Az első esetben ugyanis, arról van szó, hogy valaki szereti a szélsőségeket. Istenem, előfordul. Ehhez nem kell feltétlenül lelki nyomoréknak lenni. De a második eset... Na az már érdekesebb. Mert ha hitelezünk az írónő szavainak, akkor a Christian szexuális életét mozgató agresszió kézzel fogható, valóságos, és kényszerítő hatású. És ezt nem fogja valaki, csak úgy, röpke öt hét alatt levedleni. Szép is volna! Reggel felkelek, eldöntöm, hogy nem cipelem tovább a béklyóimat, és kész! Ha valakinek ilyen mély sebei vannak, és szembetalálkozik az utcán a nagy szerelemmel, első körben több mint valószínű cinikusan vállat von. Bármekkora is legyen az inspiráció. Aztán, ha feltételezzük, hogy a nagy Ő ott marad a közelben, és az érzelmek úgy elhatalmasodnak az emberünkön, ami már tarthatatlan... Nos több mint valószínű, Ő akkor is tartani fogja. Merthogy a dolog ettől egy csöppet bonyolultabb. A szélsőséges szokások biztonságosak. Kiszámítottak. Kontrolláltak. Ez tesz szabaddá. És mit tesz a szerelem? Azon túl persze, hogy öl, butít és nyomorba dönt... kikapja a kontrollt a kezedből. És persze egy önmagát szadistának valló, irányításmániás férfinek, ez nem jelent semmit. Sőt, ahelyett hogy még jobban bezárkózna, még ki is virul, magas ívből ejtve a saját belső vívódásait, és összesen öt hét (!) alatt eljut a tipikus, rózsaágyon való kedveskedő romantikázásig. Sőt fokozzuk még tovább: elhatározza, hogy megnősül. És még tovább: jöhetnek gyerekek is! Hát persze... Kell nekem ennek az Anastasia Steele-nek a telefonszáma. Karbantartást végezhetne néhány, megjegyzem jóval kevesebb fájdalmon átesett, barátomon is, akiknél a feloldási határidő, nem napokban, hanem években volt számolható.
Nem azzal van a bajom, ahová eljut a könyv. Mert mindenki képes rehabilitálódni. De nem ilyen könnyen. Aki ennyire könnyen levedli a múltat, az nem lehet olyan mély érzésű, mint a főhősünk. Ha pedig nem mély érzésű, akkor soha nem is került volna egy ilyen lelki katyvaszba. Csak nekem tűnik ez ellentmondásosnak? Nem a szerelem erejét kívánom kétségbe vonni. Azt állítják csodákra képes, és mivel eddig ezt nem sikerült senkinek megcáfolni, el kell tudnom fogadni a feltételezését annak, hogy ez így van... Egyszerűen csak arról van szó, hogyha valaki ennyire mélyen megsérül, és az ilyen fokozatokban is kiütközik, akkor annak az embernek a fájdalma sosem fog elmúlni. Megtanulhatja kezelni, megtanulhat együtt élni vele. Begyógyulhatnak annyira a sebek, hogy ne hasogassanak, de mindig lesznek gyengébb napok. A rémálmok, olykor a felszínre fognak törni, és a rosszabb napokon egy ilyen ember élete egy olcsó vívódás lesz a rettegés és a vágyódás közt. Rettegés, hogy elveszti a szeretteit, és vágyódás, hogy bár következne már ez be, mert akkor minden visszazuhanhatna az édes zsibbadásba, ami felszabadít.
És akkor még ott van a gyerek téma. Te jó ég! Ettől csak a fejemet fogtam... Nem azzal van baj hogy Christian bízik a jövőjében. Kívánom neki hogy bízzon, lángoljon, szeressen, béküljön meg... De hogy ezt a gyerekkérdést ennyire egyszerűen lezavarjuk. Jöhetnek, és kész. Na persze! Mert egy önutálattól szenvedő embernek, ez az első reakciója. Nem is az hogy: "Te jó ég, mit fogok én továbbörökíteni a saját fiamnak?" vagy "Hogyan leszek képes megtanítani bízni, és hinni önmagában, mikor én sem vagyok rá képes?", esetleg "Hogyan higgyem el, amikor majd átölel, és azt mondja szeret?" stb.
Nem. A mi jó Christianunk nem parázik. Mert ugyan utálja önmagát, de ott van Ana aki bizonyítja az ellenkezőjét... És mivel az új Christian bízik, mert eldöntötte hogy bízni fog, ez elég is.
Szerintem az írónő sikeresen összekeverte a helytelen önismeretet, az önutálattal. Ez utóbbinál az alany nagyon is tisztában van az értékeivel. És a tetteivel is. És ezért utálja magát. Ebből megint csak nem könnyű kigyógyulni. Mondhat a szenvedőnek, bárki bármit, attól Ő nem lesz képes jobban szeretni saját magát. Persze nem kizárt, hogy idővel igen, de ahhoz hogy ez változzon, hosszú és göröngyös út vezet. Ezzel szemben a helytelen önismeret csupán egy átmeneti fiatalkori probléma, míg az utunkat keressük. Legalábbis jobbik esetben. Rosszabbik esetben ez kitart az ember öregkori haláláig, de ez más téma, és egy könyvön belül nem szeretek öt-hat pszichoanalízisnél többet levezetni.
Más...
A főhősnőnk az első könyveben is sikeresen ráuszította az idegeimre a murmucokat. És persze hűnek kellett maradnia önmagához, és folytatnia ezt az idegesítő szokását. Valahol a százötvenedik "szent tehén" kifejezésnél, már ott tartottam, hogy Mrs. Robinson helyett, én fogom Anát legyilkolászni... 
Komolyan mondom a főhősnő kritikán aluli a könyvben. Az olyan alapvető fogalmak, mint a tapintat, vagy példának okáért a józan paraszti ész, egyszerűen hiányoznak a szótárából. Olyan kecsesen trappol be az érzékeny területekre, mint egy mamut. Ha Christian helyében lettem volna, holt biztos, hogy valahol a könyv felénél pofon gyűröm. Az még egy dolog, hogy önző fruska, aki képtelen arra hogy tisztelje a korlátokat, de buta is, mint a tök. Annyi potenciál volt a női alakban is, az első könyvben. Az oldalát erősíti, az ártatlanság, a romlatlanság. A legerősebb ellenpólusok. Ha ehhez még hozzátették volna a türelmet, a kedvességet, vagy akár az empátiát, és megsúlyozták volna mondjuk 30 pontos IQ emeléssel, még én is beleszerettem volna. Na de így...
És akkor miután ilyen kellemesen kikritizáltam magamból mindent, felmerül bennem egy kérdés...
Mi a jó francról fog szólni a harmadik könyv? Várjak bármit is a záró epizódtól? Vagy inkább készüljek a tipikus gyermekáldásos, kicsit izgulunk, de minden a legnagyobb rendeben dologra? Persze a "rendben" végig nagybetűvel írva...
Sajnálom, hogy ilyen élmény lett nekem ez a könyv. Annyival többet vártam tőle, és olyan mélyen csalódtam, hogy én is kénytelen leszek holnaptól a férjemet kikötözni az ágyhoz, és rezgő segédeszközökkel kényeztetni, vagy análisan megöklözni... akkor aztán Ő is csalódhatna, majd fordul a kocka... de semmi baj, hisz csak annyin múlik az egész, hogy eldöntöm: holnaptól újra jó kislány leszek.
Share:

2012. szeptember 3., hétfő

Richard Castle: Heat wave /2009/

Nagy Nathan Fillion, és Castle rajongóként sosem az volt a kérdés el fogom-e olvasni a sorozat népszerűsítésére íródott könyvet, hanem az, hogy mikor. Könyvek terén elég hektikus ízlésem van, szinte mindent elolvasok a drámától, az erotikusig, a romantikustól a horrorig... de csak a megfelelő hangulatban. Ha éppen csöpögős romantikára vágyom, akkor esélytelen egy horrornak elnyernie a tetszésem, így mindig kellő odafigyeléssel kell kezelnem az érzékenységemet.


A könyv már lassan egy éve kint lesz a piacon magyarul, de nekem valamiért nem volt egy cseppnyi késztetésem sem az elolvasására. Nem tudom miért. Lehet hogy tartottam attól, hogy nem lesz olyan jó, mint a sorozat... Lehet hogy pont az ellenkezőjétől féltem, hogy jobb lesz, mint a sorozat. Aztán a hétvégi muffinsütögetés után (igen, szoktam muffint sütni!), belebotlottam a sorozat negyedik szériájának évadzáró epizódjába. Amit persze már vagy tucatszor láttam, de valamit sosem lehet megunni...
Ücsörögtem a kanapén, a fiammal nyammogtuk a sütit, és amikor vége lett a résznek, annyira elkenődtem, hogy elhatároztam: ma lesz a napja, hogy elkezdem a könyvet!
Így aztán, amikor kellően elcsendesedett a ház, bekucorodtam az ágyamba, és kinyitva elmém, igyekeztem elmerülni a történetben...
Sikerült-e? Hát nem. Valamikor a hetvenedik oldal környékén az volt a kibontakozó gondolatom, hogy ha Amerikában egy ilyen könyv bestseller lehet, akkor én nagyon gyorsan szeretnék ott íróvá válni, mert ez a mű... jobb kifejezés híján: lapos. De mint egy úthengerrel megsimogatott mókus.
Két dolog zavart igazán. Az egyik, hogy minden ötödik lapon úgy kellett visszakergetnem a figyelmem az eseményekre. A másik, Nikki Heat acélos lelki, és egyéb területeken mutatott keménysége. Konkrétan másról sem szól a könyv, minthogy Nikki milyen vagány, meg fantasztikus, meg erős, meg stb., stb., stb. Na az én lelkesedésem ettől végképp kiveszett. Vágytam a jellemfejlődést látni... vágytam megismerni a szereplőket... De ez nem történt meg. Naná hogy nem! - mondhatnánk, hisz a könyv is sorozatnak készül, és ha már mindent lelövünk az elején, akkor hogyan tovább? Nem bontakozhat ki az igaz szerelem, a boncterem árnyékában, röpke két-három nap alatt! Egy ilyen idős ismeretség után maximum az együtt tequilázás, és a hajnalig tartó huncut szex jöhet szóba! Ami után persze úgy csinálunk, fél könyvön keresztül, mintha semmi nem történt volna...
Na milyen jelző illik rá egy ilyen könyvre? Persze az unalmas, vontatott, száraz, felszínes, színvonaltalan (és még sorolhatnám) jelzőkön kívül? Hát az életszagú! Mert minden további nélkül el tudom hinni, hogy egy női zsaru, aki már-már megszállottan hajszolja az igazságot, random időzítéssel rendelkezik a saját nemi életét illetően...
De hol marad a romantika? Olyan nincs hogy egy ilyen könyvben ne legyen romantika! A szereplőknek kötelező jelleggel, mindig meg kell állni egy-két pillanatra a történetben, és elmélyedni. Ezt minden író tudja. Csak az nem aki ezt a könyvet írta. A jó krimikből kihagyhatatlan a románc! Kész, pont. 
Végül is ha nagyon górcső alá akarom venni a dolgot, a romantikát itt is megkaptam. Csak egy kicsit diétáztatva. Kicsit sekélyesebben. Mondhatni, körvonalazva, sejtetve... Na nekem nem kell a sejtetés. Nekem legyen egyértelmű. Elég a való világban ismerni a játékszabályokat, egy könyveben semmi szükség a praktikázásra. A könyv szerelmi része legyen nehézségekkel teli, de túlidealizált, hogy az olvasó elhiggye, ilyen igenis létezhet! Nem elég csak annyi hogy ágyba bújunk, aztán csapó, és majd talán az ötvenedik könyvben össze is melegedünk. Ettől több kell érzelmileg. Legyen rendesen felfokozva. Akár még a szexet is ki lehet hagyni az elején a játékból... Megvannak az írói praktikák, az ilyen jellegű feszültségkeltéshez, csak ebben a könyvben nemigazán találkozunk velük. Bezzeg a gyilkosságokat, meg a kelet-európai származású hegyomlás küzdőtechnikáját, kényes részletességgel leírva megkapjuk.
A humor: so-so... Nem vigadtam sírósra a szemeimet, de volt két alkalom, amikor tisztán emlékszem arra, hogy elmosolyodtam.
Nagy bajban vagyok a könyv olvasói rétegének a megcélzásával is. Hisz a sorozatot kedvelőknek nem feltétlenül ajánlanám a figyelmükbe, hacsak nem akarnak csalódni... A krimi olvasóknak, csak azt tudom üzenni, hogy vannak ettől sokkal jobb krimik is, de ha már végképp nincs mit olvasni...
Mindenki másnak pedig azt ajánlanám, hogy szeptember 24-én, hétfőn este, irányítsák figyelmüket az ABC-re, mert indul a Castle ötödik évada.

Megjegyzés: Nathan Fillion, még mindig nem rossz.


Share:

2012. augusztus 28., kedd

Nalini Singh: Feloldozás

Úgy kellett már nekem ez a könyv, mint fuldoklónak egy korty levegő. Az utóbbi időben olvasgattam ugyan, de az élményeimből kimaradt a katarzis. Eddig. De most...


Aki már olvasott az eddigi bejegyzéseimből, az tudja, hogy Nalini Singh a személyes toplistám élén üldögél, és még a legrosszabb könyvére sem vagyok képes azt mondani, hogy olvashatatlan (nem mintha előfordult volna már ilyen - neki minden könyve zseniális). Az angyali vadász sorozattal kezdtem, és annyira elvarázsolt hogy képtelen voltam a bűvköréből szabadulni. Ez érvényes a psy changeling sorozatra is, bár az angyaloktól merőben éltérő, de annál fantáziadúsabb világot tár elénk.
A negyedik részben miközben az alakváltók és a mentálok közt tovább dúl a hidegháború, Talin az egyszerű emberi származású nő segítségért fordul Clayhez a DarkRiver falka egyik őrszeméhez, aki nem mellesleg egy alakváltó leopárd. Talin a Shine Alapítvány egyik gyermekvédelmise, és sorra tűnnek el a felügyeletére bízott fiatalok. A rendfenntartó szervek erői a mentál tanács kezeiben összpontosulnak, és mivel ők állnak az eltűnések hátterében, érthető módon, nem ösztönzik a gyermekek utáni kutatást. Még azután sem hogy a fiatalok holtteste megcsonkítva, összeverve előkerül. Talinnak nem marad más választása, mint a férfi segítségét kérni. Főhőseink rövid ideig együtt nevelkedtek, és már fiatal korukban igen erős kötelék alakult ki köztük, ami megszakadt amikor Clay brutálisan megölte Talin nevelőapját. A fiút javítóintézetbe zárják, Talin pedig új családhoz kerül, ahol átmenetileg békére talál. Claynek a szabadulása után azt mondják: a lány autóbalesetben meghalt. Érthető tehát a döbbenete, amikor a nő egészségesen pirulva felbukkan.

Nagy hibám az hogy ha valami borzalmas, arról órákig képes vagyok csacsorászni, nevetgélni. De ha valami jó... Nos az befogja a számat. Lehetne oldalakon keresztül dicsőíteni az írónőt a fantáziavilága, az érzékletes kifejezőeszközei miatt. Zenghetnék ódákat a lelkembe kapó érzelmek hevessége miatt, amik átjárták a testem, miközben olvastam, de lássuk be... az nem én lennék. Aki ismer az tudja hogy értem ezt, aki nem, az érezze magát szerencsésnek, mert hozzám képest egy hurrikán, lágy esti szellőnek tűnik csupán.
Szóval nem leszek képes hosszú mondatokon keresztül áradozni, de van néhány tényem, ami talán meggyőzőbb is, mint szinonimákat felsorakoztatni a ragyogó és a briliáns kifejezések mellé.
Tény: a könyvet cirka egy nap alatt kiolvastam úgy, hogy közben aludtam, dolgoztam, takarítottam, főztem és neveltem a szemem fényét.
Tény: a könyv négyszáz oldal.
Tény: felállt tőle a karomon a szőr (gondolom mindenkinek volt már ilyen élménye, amikor mondjuk egy szép zenét hallgatott).
Tény: annyira beleéltem magam, hogy majdnem terápiára kellett járnom, hogy elfeledhessem a soha nem létező nevelőapám ellenem elkövetett gonoszságait.
Tény: majdnem elkezdtem megírni az ötödik részt, csak hogy ne kelljen kiszakadnom az írónő által kreált világból (Dorianra vannak igazán komoly elképzeléseim).
Tény: a mentálhálóra kapcsolódom minden éjszaka lefekvés előtt.
ÉS...
Tény: a gondolatolvasás, és telekinézis tényleg lehetséges! (Vagy ezt csak álmodtam?)

Azt hiszem ebből egyértelmű, hogy a könyv magába szippantott, szervesen beépült a tudatomba, és mostantól semmi nem valóság...
Hittem ezt addig, míg másnap el nem mentem dolgozni, és kedves régi jó barátom, a realitás arcon nem köpött. De ne legyünk hálátlanok! Már az is csoda, hogy néhány órára el tudtam a valóság kemény talajáról rugaszkodni, és ezért örök hálával fogok gondolni Nalini Singhre. Reméljük sok könyvet fog még írni.
Share:

2012. augusztus 25., szombat

Larissa Ione: Elszabadult vágyak /Daemonica 2./


A sorozat második kötete jobban meggyőzött, mint az első. Lehet hogy azért, mert rögtön az első után olvastam, és már megszoktam az írónő stílusát, vagy azért mert már hozzátágult az agyam ehhez a világhoz... Őszintén nem tudom, de tény, az Elszabadult vágyakat nem tudtam letenni. Ebben a részben Shade a seminius démon (aki mellesleg az első részből megismert Eidolon testvére), és Runa a vérfarkassá vált egykori emberi nő, kapcsolatát láthatjuk kibontakozni. Főhőseinknek már van egymással történelmük, egy ideig viszonyuk volt amikor Runa még ember volt. Románcuk úgy futott zátonyra, hogy Runa rajtakapta Shade-t egy édeshármasban két vámpírral. Valamiért főhősnőnk nem lelkesedett túlzottam, amikor Shade annyival lereagálta a kínos helyzetet, hogy van-e kedve csatlakozni... Szerencsétlen nőt ugyanezen az éjszakán még nyakon is marja egy vérfarkas. Így talán meg lehet érteni Runát, amiért nem a kitörő öröm jellemzi a hangulatát, amikor a könyv elején egy Shade-del közös cellában ébred, miután a ghoulok foglyul ejtik őket. Innentől zajlanak az események, a maguk medrében, addig a pontig, amíg ki nem derül hogy a démonszerv-kereskedelem vezetője nem más, mint Shade rég halottnak hitt bátyja Roag, akinek az eszét egy kissé elvette majdnem halála, meg az s'genezis. Bosszúra éhesen szeretne minél több kárt okozni testvéreinek, így egy illúzió segítségével összeköti főhőseinket. Innentől megint a szokásos tempót diktálva haladunk előre. Jó sok szex, meg vér, csípős párbeszédek, egy átok ami megnehezíti a szerelem szárba szökkenését...

Nagyon ritkán elő szokott fordulni velem, hogy annyira beleélem magam egy történetbe, hogy ha valami nem úgy alakul, mint kellene, órákig, vagy akár napokig képes vagyok duzzogni miatta. Ilyen volt Jeaniene Frost vámpírvadász sorozatának az első kötete, amikor Cat elhagyja Bones-t, vagy példának okáért Ward Felszabadított szeretőjében amikor V és Jane összekapnak. Ez utóbbinál konkrétan úgy behisztiztem, hogy ha Vishous valóban élő személy lett volna, biz Isten megnyúztam volna. Nos, Larissa Ione-nak is sikerült ebbe a kötetbe becsempésznie egy ilyen fonalat. Igaz mellékszereplőkkel. Kynan, az egykori aegis vadász, akinek a nejét az első részben megölik, és Gem a démon dokinő románca lenne a katalizátor. Közel egy könyvnyi agonizálás után, végre Kynan eltökéli hogy beleugrik a lánnyal egy kapcsolatba. És épp ekkor - mit ad Isten - kiderül, hogy Kynan személyéhez, egy ősi prófécia szerint nem más kötődik, mint az Armageddon kirobbantása... Na szép. Kynan jobbra el, csak egy búcsúüzenet marad utána, amiben arra kéri Gemet, hogy ne várjon rá. Annyira szurkoltam nekik, hogy miután letettem a könyvet, közel egy órán keresztül úgy éreztem magam, mintha épp egy szakítás után lennék, és kénytelen voltam felhívni a férjemet megnyugtatásért, aki nagyon kedvesen biztosított arról, hogy Ő nem ment sehová, és nem is áll szándékában...

Úgyhogy Gem és Kynan miatt kénytelen leszek elolvasni a sorozat többi kötetét is.

Összegezve, Larissa Ione-nak sikerült meggyőznie. A kialakított világa fantáziadús, és nagyon tetszik, hogy keveset szöszmötöl. Olyan hangulataimban, amikor nem a csöpögős romantikára vágyom, a könyvei tökéletes választások. Bár azt is meg kell jegyezzem, hogy még mindig csak az erős középmezőnyt képviseli. Ward és Singh világa annyira magával ragadott, hogy lassan be kell látnom, nincs olyan író, aki megrengethetné stabil első helyüket. Kár hogy nem írnak olyan gyorsan, mint ahogy én olvasok...
Share:

Larissa Ione: Csábítás /Daemonica 1./

A paranormális romantika eme fejezete, ahogy a címből is kiderül, a démonvilág berkei közt zajlik. A könyv főhősei: Eidolon a száz éves seminius démon, és Tayla az aegis vadász. Eidolon ahogy az már lenni szokott a nők álma, orvosi köpenyben. Ugyanis a férfi egy alvilági kórházat üzemeltet, ahol tekintet nélkül fajra, és származásra, minden pokoli lény ellátásban részesül. Tayla pedig foglalkozását tekintve azt igyekszik elérni, hogy Eidolon rendesen el legyen látva munkával. A kezdeti feszültség tehát adott, ellentétek akadnak dögivel...



Larissa Ione írói stílusa, mondhatni nem finomkodó. Az első oldalon kinyílik a démonvilág, és magába szippantja az olvasót. Minden szereplő ingerült, dühös, szenved, és a legtapintatosabb fogalmazással élve is kissé túl van pörögve... Nem cécózunk mély lelki kínlódással! Főhősünk az első fejezetekben megdöngeti főhősnőnket, teljes erőbedobással, sutba dobva a romantikai alapszabályokat. A szex felülkerekedik az érzelmeken, és inkább az erotika érvényesül. Nincs sorokon át tartó, szemekbe könnyet csaló szerelmi vallomás... Persze elköteleződnek egymás mellett, és szerelem is a kapcsolatuk a javából, csak a többi hasonló témában tevékenykedő írónővel szemben, Larissa Ione nem merül el az érzelmek cafatokra tépésében. A történet végig lendületes, érzékletes, humoros. Folyik benne a vér a rendesen, mindenki ki akar nyírni valakit, aki pedig nem gyilkol az tép, harap, vagy szikével a kezében démoni belsőszerveket metsz ki ismerős, és ismeretlen lények hasüregéből. Mindenki elárul, mindenkit, és mindenkinek van érdekellentétbe ütköző hátsószándéka. Vámpírok, vérfarkasok, hosszú karmú, és/vagy cápafogú, lélektépő, és szexuális vágyakból táplálkozó démonok világa ez, a Grace klinika morbid keresztezésével. A morális és erkölcsi szabályok kifordulnak, a jó és a rossz közti határvonal elmosódik.

Tetszett-e a könyv? Lekötött, mulattatott ez tény, de nem rántott magával a teljes elragadtatás. Szeretem ha egy ilyen témájú könyvben kellő hangsúlyt kap az egymásra utaltság... ha a főhős igaz szerelme, a megváltásának a kulcsa. Tudom hogy ez kissé érzelgős megfogalmazás, de részemről helytálló. Ez a fajta végzetes, túlhangsúlyozott szerelem ugyan jelen van a könyvben, de valahogy nem kerekedik ki. Nem kap elég teret. Valószínűleg ez abból adódik, hogy maga a történet sem lassú... Néhol olyan érzésem volt, hogy csak kapkodom a fejem a történések közt. Hogy szeretnék levegőt venni, de nem megy. Zsúfolt, túl sok az információ, amit nincs idő feldolgozni. Ez persze nem vette el a kedvem az olvasástól, de akkor sem tudok szabadulni attól az érzéstől, hogy valami hiányzik.

A könyv iránti lelkesedésemet, még az is rontotta, hogy elég gyakoriak a fordításban a hibák. Minden könyvben előfordul néhol egy-egy kisebb nagyobb baki, de sajnos ebben a könyvben szinte minden oldalra jutott egy (lány helyett lény, "el kellett elengednie", és társai). A századik ilyen hiba után, egy hangyányit zabos lettem. Szomorú de akaratlanul is felmerült bennem a kérdés, annak ellenére hogy nem vagyok anyagias természetű: ha már ennyi pénzt elkérnek egy könyvért, olyan nagy elvárás az, hogy a kiadó a részletekre is figyeljen? Hogy ilyen szarvashibákat ne engedjen? Legalább is ne tucatszám?

Mindent egybe vetve, azt kell mondanom, hogy Larissa Ione-nak nem sikerült letaszítania a személyes best of listám első helyéről Wardot, és a második helyen csücsülő Nalini Singhet sem. Valahol az erős középmezőnyben vetette meg a lábait, karöltve Kenyonnal és Showalterral.

Természetesen a sorozat második kötetét is el fogom olvasni, semmi kétség. Túl figyelemfelkeltő a története ahhoz, hogy veszni hagyjam...

Ha már megunja az ember a vámpírokat, változatosságnak kitűnő választás.
Share:

Sherrily Kenyon: Pokoli tűz

Ritkán fordul elő velem, hogy valamihez nem tudok hozzászólni, de ennek a könyvnek sikerült befognia a számat. A Sötét vadász sorozat legújabbját talán egy mondatban is képes vagyok jellemezni: ezt valószínűleg az írónő sem gondolta komolyan... Legalábbis nagyon merem remélni.


A történet röviden:

Vannak az arcadiaiak, akik emberi formában járnak, emberi szívük van, és ha akarnak állattá tudnak változni. Velük szemben vannak a katagariaiak akik állatként születnek, állatokként élnek, állati szívük van, és emberré képesek változni. A könyv főhőse Vane Kattalakis a katagariaiként nevelkedett arcadiai farkas. Na, aki eddig nem vesztette el a fonalat, azé minden tiszteletem. Én az összes, magyarul kiadott kötetét olvastam a sorozatnak, mégis vért izzadtam hogy képes legyek átlátni ki kihez tartozik, ki emberi, ki állati, és ki, kinek, miért az ellensége.

Ahhoz hogy megértsük a történetet (mert a lehetetlennel próbálkozni jó!), először Vane származását kell górcső alá vennünk. Vane egy "vegyes házasság" gyümölcseként látja meg a napvilágot. Anyja arcadiai, apja katagariai. Egyesülésükből hat gyermek születik, három emberként, három állatként. Vane állatként születik, így az anyja kitagadja, és nevelését "átengedi" a kedves papának. Vane serdülőkorában emberré válik, és ráébred hogy nem apja fajtájához tartozik, de már nincs mit tenni, az anyja nem akar hallani róla (ennek oka visszavezethető nem egészen standard üzemszerű eljárással történő fogantatásához - anyuci kicsit pipa a nemi erőszak miatt, amit Vane apja ellene elkövetett). Eddig minden világos, ugye? Nos... Szerintem is. A történet ott kezd bonyolódni (igen még ennél is jobban), amikor Vane találkozik Bride-dal, a Sors által neki szánt párjával. Főhősnőnk ember, és természetesen mit sem sejt a körülötte hömpölygő fantasztikus világról. Időközben Vane-t az apja is kitagadja, így tulajdonképpen mindenki vadászni kezd rá. Mondhatni, nem a legtökéletesebb az időzítés a románcra. Vane-nek még sikerül azzal is megfejelnie a helyzetet, hogy nem bír a libidójával, és a könyv első fejezeteiben, régiesen fogalmazva, magáévá teszi a nőt. Egy próbafülkében...Merthogy a hölgyeménynek ruhaüzlete van. Ezzel persze rajta hagyja az illatát a lányon, így lehet miért aggódni. Ekkor bukkan fel Szőrös. Nem tévedés, az úriember (!) neve az hogy Szőrös. (Van egy rész a könyv közepe táján, ahol úgy mutatkozik be hogy Szőrös Kattalakis, na itt, konkrétan sírva röhögtem). Szőrös egy emberként született, arcadiaiként nevelkedett, katagariai, és mint később kiderül Vane öccse. Egy a hat utód közül. Na? Kapiskálod? 

Szőrös, Vane mellé szegődik, és segít neki megóvni a párját a támadóktól. Közben megismerhetjük a motoros kocsmák hangulatát idéző, a sötétség szülötteinek mendékül szolgáló Szentélyt is, ami egy katagariai medvecsalád igazgatása alatt működik, és aminek a padlásán egy sárkány lakik (itt visszakanyarodnék fenti bejegyzésemhez a sírva röhögésről).

A könyv folytatásában ugrálunk téren-időn keresztül (merthogy mind a katagariaiak, mind az arcadiaiak képesek a teleportálásra, és az időugrásra is, mivel az alakváltoztatáson felül, még mágusok is! - komoly). Itt-ott ütköznek egymással az érdekek, amolyan természetfeletti módon. A szerelem a két főhős között szépen kibontakozik, ahogy az már lenni szokott. Bride shaolin papokat megszégyenítő hűvös nyugalommal fogadja Vane különcségeit, ezzel is erősítve a közhelyet: a szerelem mindent legyőz... A romantikus fonalhoz sajnos ettől többet nem tudok fűzni, mert egyszerűen nem ragadott meg, sablonosra, egyhangúra sikeredett.

A történetben visszaköszönnek az előző epizódok főhősei. Felbukkan Kyrian a volt Sötét vadászból emberré avanzsált római kori harcos, immáron apuka szerepben. Thabita a kissé paranoiás vámpírvadász, és Valerius a szintén ókorból itt ragadt hadvezér. És Acheron... A tizenegyezer éves, múltat és jövőt ismerő atlantiszi, aki itt nem színváltoztató hajával, átlőtt fülével, és bőrnadrágjával hökkenti meg az olvasót... De nem ám. Hanem ritmusérzékével! Ash ugyanis a könyv végén táncol. És nem is akármit. Makarénázik! Azt hiszem ehhez nem is kell kommentet fűzni...

Találkozhatunk még katagariai sólyommal, leopárddal, és az egyik medvebocs megjelenésén keresztül Balázs Palival is. Minden férfinak hosszú haja van, rendszerint a tarkóján copfba kötve, kivéve a göndör szőkeséget... Őt nem irrtálják rakoncátlan fürtjei.

Egy valamiben sikerült egyetértenem a szerzővel. A könyv pokoli. Tartalmatlan, komolytalan. Zarek, Kyrian, Talon, és Wulf történetéhez viszonyítva egyenesen szánalmas. Soha nem gondoltam volna, hogy Kenyon egyik művéről ennyire lesújtóan fogok nyilatkozni. Azt hittem a sorozat legrosszabbja az Álomszerető lesz, de be kell látnom, tévedtem. Ez az alkotás felkerül a polcomra a testvérei mellé, de hogy újraolvasni nem fogom, az biztos.
Share:

Nalini Singh: Angyalkard

Aki valaha is kézbe vett egy Nalini Singh könyvet, az bátran merem állítani, képtelen volt letenni. A Fijin született írónő képi világa valami varázslatos. Az Angyalkard a negyedik része az Angyali vadász sorozatnak, és a kötet első három társától eltérően nem Raphael és Elena kibontakozó románcát tárgyalja. A Heteknek a vezetőjének, Dimitrinek (Raphaelnek, New York arkangyalának a jobbkeze), a több mint ezer éves vámpírnak a krónikájáról, révbe éréséről szól, aki tragikus körülmények közt veszíti el családját még vámpírrá válása előtt. Ahogy az minden Nalini Singh könyvben lenni szokott, itt is csak kapkodhatja a fejét az olvasó a szélsőségek miatt. Kínzások, szexuális erőszak, gyilkosság... tobzódhatunk a véresebbnél véresebb, és megrendítőbbnél megrendítőbb cselekmények szálai közt. Az írónő varázsa abban rejlik, hogy végig olyan szép fokozatossággal, és olyan kecses lépésekkel építi fel a történetét, hogy egyszer sem kérdőjeleződik meg az olvasóban: vajon aki ezt írja/olvassa, az normális? Nem. Teljes nyugalommal elhiszünk mindent, elmerülünk a történetben, és mire feleszmélünk már vége is a könyvnek. Dimitri figurája tetszik. Kinek nem tetszene egy megközelíthetetlenségéről híres, hatalommal rendelkező férfi képe, aki eleinte hideg mint a jég? Lehetőségek tárháza egy ilyen karakter. Persze, ahogy az minden ilyen jellegű könyvben lenni szokott, itt is a boldog befejezés a vég, és Dimitri szíve felolvad... De akkor is. A konfliktus megteremtéséhez elkerülhetetlen egy ilyen karakter. Ha még hozzá tesszük hogy női főhősünk két hónapig raboskodik az előzményben egy vámpírtanyán, ahol mindenféle erőszakot elkövetnek rajta... Már kész is a lehetetlen küldetés. Mert akaratlanul is felmerül a kérdés: na hogyan is lesznek ezek szerelmesek egymásba? Hát kedves olvasó nem kell aggódni, Nalini ezt is megoldja, és főhőseink igazán, nagyon és végérvényesen egymásba habarodnak.


Az első három könyvvel szemben valahogy ez mégsem fogott meg annyira. Lehet hogy már túlságosan megszoktam Elena és Raphael lajhárok "gyorsaságát" megszégyenítő sebességgel kialakuló kapcsolatát. Lehet hogy amikor olvastam, éppen nem voltam hangulatomnál... vagy lehet hogy csak egyszerűen a nagy meleg miatt... Nem tudom, de valamiért a történet fele után megbomlott a harmóniám a könyvvel. Úgy éreztem a cselekmény kezd szétcsúszni, a végére pedig egyenesen elsietettnek éreztem. Kapkodónak, összecsapottnak. Ennek ellenére, persze ez is marad a kedvenceim közt, és biztos le fogom még venni a polcról hogy újra elolvassam. De nem a közeljövőben.

Valamiért a szexjelenetnek sem sikerült lenyűgöznie. Kellőképpen felcsigázottan merültem volna bele, de a mézes incidens porig sújtotta a vágyaimat. Akinek csak halvány tapasztalata is van a mézzel való huncutkodásról, az tudja miért. Ettől függetlenül szépen kikerekedik a helyzet, így a beleélés hiányát saját szubjektív megítélésem számlájára, és nem az írónő fantáziájának minőségére írom.

Ami még egy kicsit sokként hatott rám, az a történet reinkarnációs mellégzöngéje volt. Amikor Honor elkezdi Dimitri volt feleségének emlékeit megálmodni, akaratlanul is az volt az első mantra ami átszaladt az agyamon: Istenem, ezt most miért? Rendben van hogy a paranormális-romantikus irodalom mindig feszegeti a határokat, de azért nem kell túlzásokba esni! Szép kerek lett volna a történet akkor is ha Honor, csak Honor, és nem Dimitri volt feleségének az újjászületése. Nem egy könyvben jött már fel ez a téma (Kenyon is előtte a Sötét Vadész sorozatban Talonnál), és van ahol üt is, de a legtöbb esetben az újjászületett főhős komoly identitászavara, és környezete félreértése, rendesen összekuszálja a szálakat, és végtelen ciklusba kergeti az olvasó agyát. Valmilyen megmagyarázhatatlan ok miatt Mel Gibson, és a Halhatatlan szerelem óta nem vagyok fagékony az ilyen irányokra. Ami volt, elmúlt, lezártuk, eltemettük, és az új szerelem általi regenerálódás a megváltás. Pont. Nem kell ezt agyon bonyolítani. Mindezeket összesítve még mindig tartom a véleményem. A könyv jó. Szórakoztató, leköti a figyelmet. Világában hozza az eddig megszokottakat. A hasonlatok még mindig gyönyörűek, és Illium még mindig szexi... Azoknak akik nem óckodnak a vértől, haláltól, óriási hatalommal bíró emberfeletti lényketől, és szeretik a sötét romantikát, kötelező olvasmány.

Share:

Tömegeket megosztó bestseller: A szürke ötven árnyalata


A napokban adta ki az Ulpius E L James, egyesek szerint botrányosnak ítélt, kasszasikerét magyarul. A szürke ötven árnyalata azon felül hogy minden eladási toplistát pillanatokon belül az uralma alá hajtott, rendesen megmozgatta a világ olvasói közönségét is. Nagyvonalakban a könyv egy kissé szélsőséges szexuális szokásokat képviselő férfi (aki természetesen amellet hogy piszkosul jóképű, még mocskosul gazdag is), és egy tapasztalatlan fiatal lány találkozásának történetét, és kapcsulatuk kezdetét írja le. Persze teszi mind ezt számos erotikus jelenet részletes, és képszerű megfogalmazásán keresztül. Hogy miért erről akarok blogot írni? Őszintén, fogalmam sincs. A könyvet megvettem, elolvastam. Ebben nincs semmi meglepő. Főleg ha lábjegyzetben elárulom hogy előzményekben olyan írók könyveit is elolvastam mint Ward, vagy Cole, vagy Kenyon, vagy Showalter, Nalini Singh-ről már nem is beszélve. Egyszóval az erotikus, kissé pikáns szerelmi jelenetek nem jelentenek számomra túl nagy meglepetést. És akkor itt talán el is jutok a miért-ig...Miért is akarok pont erről a könyvről írni? Pofon egyszerű. Aki már olvasott az előbb felsorolt írók közül valamit, az tudja hogy a "szélsőséges" szex egyik írónő esetében sem ritka. Wardnál ott van V, Showalternél Reyes (aki egy méretes tőrt döfve a lábába képes csak elélvezni, és lássuk be ez azért egy kicsit meredek), Nalini Singh-nél meg talán a teljes angyal-sorozat. A piac már ismeri ezeket a könyveket, van is vásárlójuk dögivel, és mégis A szürke ötven árnyalata az ami ekkora vihart kavar. Kérdem én, miért? Talán azért mert itt nem vámpírok, démonok, vagy angyalok a főszereplők? Így már túlságosan is valóságos? Túl közeli? Lehet. Vagy egyszerűen csak túl sok? Mihez képest?



Véleményem szerint semmi olyan túlzást nem tartalmaz a könyv ami megbotránkoztató. Ami okot adna a hisztériás rohamra. Stílusát tekintve lendületesnek, humorosnak mondható, bár a jellemábrázolás lehetett volna egy kicsit árnyaltabb. Mivel mindent a női főszereplő szemein keresztül látunk így a történet férfi főhősének belső vívódásairól, csak sejtéseink lehetnek. A női főszereplőnk, talán tapasztalatlanságának köszönhetően, hajlamos elveszni a részletekben, és rettenetesen türelmetlen. Kiindulási pontja a mindenki számára olyan nagyon preferált, szépen kertek közé szorítható, tipikus szerelmi románc, ami persze szöges ellentéte Christian Grey kapcsolatokról kialakított véleményének. És ez adja a könyv konfliktusát...

Ami talán egy kissé visszás a könyvben, legalább is számomra, hogy egy erős felvezető után, a könyv második felében, a vártaktól merőben eltérően, Christian jelentősen visszavesz magából. Igyekszik hogy többet adhasson, visszaszorítja a legszélsőségesebb vágyait, és nem is erőlteti azokat rá Ana-ra. Elfogadja azt amit a lány adni kész, és ennyi. Kérdem én? Mi ebben a rossz? Megdöbbenek amikor azt a véleményt hallom, innen-onnan, hogy ez a könyv a női nemet lealacsonyítja. Megalázza. Ugyan miért? Hölgyeim bátran kezeket fel! Lehet hogy vagyunk páran akik nehezebben ismerik be, de megkockáztatom mindannyian voltunk már olyan helyzetben ami eltért az átlagostól. A intimitás mindig két embertől függ, és lássuk be minden belefér, ami mindkét félnek örömet okoz. Miért borzadunk el, ha szóba kerül a fenékpaskolás, vagy a különböző kiegészítők használata? Amíg a dolog a gyönyörről szól, addig minden szentesíthető. Szerintem. És a könyv még csak a negyedét sem mutatja meg annak, mi minden lehetne...

Ami nem tetszik a könyvben...
Valahogy úgy érzem hogy a történet olyan irányba halad, hogy Christian majd "megjavul". Merem remélni hogy a második, és harmadik rész nem szalad bele ebbe a klisébe. Már csak azért sem, mert Christian nincs elromolva. Vannak komoly lelki sérülései, amikből remélem valamilyen szinten sikerül felépülnie. de ezen felül nincs benne semmi szemére vethető hiba. Ha az lesz a trilógia végső tanulsága hogy Christian átváltozik Edward Cullen-be, akkor Isten látja lelkem komoly toporzékolásba fogok kezdeni. Minden porcikámmal abba kapaszkodom hogy az arany középútnál fogunk kikötni...

Még egy kis szösszenet. Az hogy ez a könyv ilyen nagy példányszámban kelt el, többek közt annak is köszönhető, hogy a nagy emancipációnak köszönhetően kissé kifordult a világ a sarkaiból. Az Alkonyat után, szerintem tévesen, a közhiedelmeben az terjedt el hogy a nők a simulékony, kedves-rendes, romantikában női érzelmeket lefölöző mélyérzésű férfiakat részesítik előnyben. Nos kedves uraim ez nem így van. A húsz év feletti, realista, talpraesett nők ki vannak éhezve az igazi férfiakra! Vágyunk arra hogy olykor-olykor helyre tegyenek bennünket. Kívánjuk hogy egy férfi erős legyen, sziklákat megszégyenítő tartással, és csak és kizárólag akkor lágyuljon ha azt mi váltjuk ki. És ez a lágyulás abban az esetben lehet csak helyes, ha azt a tökéletes szex, és a mély érzelmek is alátámasztják. Amíg olyan nőbe nem botlotok, aki arra késztet benneteket hogy csacskaságokat suttogjatok a lemenő nap fényében az illető hölgy fülébe, addig bátran legyetek csak rosszfiúsak! Hisz nincs is nagyobb kihívás egy betörhetetlen férfinál, és nincs is nagyobb ajándék mint megszelídítve látni azt.
Share: