A thriller, avagy a lélektani krimi – ahogy anyám szokta
volt emlegetni – szívemnek egyik igen erős kategóriája. Van nekem ez az
idegbajom, hogy mindenre logikus és lekövethető magyarázatokat keresek, még az
olyan dolgokra is, amikre nincsenek is ilyen magyarázatok, így számomra egy jól
felépített thriller igazi agyi csemegét jelent. A thriller könyvek/filmek egyik
alapja, hogy az elkövető motivációját boncolgatja, személyiségének defektjeit
tárja fel, és próbálja azokat az indoklásain keresztül érthetővé tenni. Itt két
eset szokott nagy átlagban megesni:
1, az elkövetőnek olyan súlyos traumája van a múltban, amit
nem képes feldolgozni, és így kisiklik, belső feszültségét kényszeresen
gyilkosságokban kezdi levezetni;
2, az elkövető nem rendelkezik a múltjában semmi
rendkívülivel, egyszerűen csak olyannak született, aki képtelen az
együttérzésre, és a normális emberi érzelmekre, szociopata, esetleg pszichopata
(vagy más mentálhigiénés betegségben szenved), és ez szadista jelleggel párosul
– itt jegyezném meg, hogy nem minden emberből lesz sorozatgyilkos, akinek
mentális rendellenessége van, érdekesség például, hogy egyes kutatások szerint
nem ritka hogy a legjobb orvosok szociopata személyiségjegyekkel rendelkeznek,
ezzel cáfolandó azt, hogy a jó orvos egyik feltétele az együttérzés képessége.
Persze ezzel megint nem azt állítom, hogy a jó orvos akkor jó orvos, ha nem
érez együtt a páciensével, szimplán csak arra kívánok utalni, hogy azon orvosok
akik első ránézésre ridegebbnek hatnak, még lehetnek nagyon jó szakemberek,
mert esetükben pont az lesz a profizmusunk alapja, hogy minden érzelmi dilemma
nélkül képesek a problémamegoldásra fókuszálni. Szerény szubjektív véleményem
pedig csak annyi, hogy én nem várom el az orvosomtól a babusgatást, nálam lehet
nyugodtan nyersnek lenni, mert majd a családom babusgat, Ő pedig a legjobb
tudását hozva inkább csak gyógyítson meg.
Én a thriller könyvek/filmek közül – a fentiek fényében
szerintem most már egyértelmű – azokat preferálom jobban, amikben
sorozatgyilkosok, vagy többszörös emberölések szerepelnek. Ezen a kategórián
belül, annak fényében hogy most mennyire a karakterábrázoláson van a hangsúly,
megint csak két kategóriát tartok nyilván:
1, a könyv alapja az elkövető személyiségének részletes
boncolgatása, tetteinek miértjeire próbál válaszokat kreálni (értelemszerűen ez
akkor kivitelezhető, ha az elkövetőnek van múltja, amire a motivációit építeni
lehet);
2, a könyv alapja a bűncselekmény brutalitása,
rendkívülisége, ami már eleve felkelti a figyelmet, és eleve megtermeti a
hangulatot is – itt nem feltétlenül szükséges hogy az elkövető motivációi agyon
legyenek indokolva, itt minden probléma nélkül belefér, hogy a gyilkosunk azért
öl így, mert:
a, szexuálisan aberrált, és ebben a gyilkolási formában éli
ki a perverzióját;
b, pszichopata-szadista, akinek mondjuk a hatalom érzete
jelent kielégülést;
c, valamilyen egyéb mentális problémával küzd, ami számára
jól megindokolható módon vezet az általa elkövetett gyilkosságokhoz – mivel az
emberi elme rendkívüli, így annak a működési rendellenességei is rendkívüliek
lehetnek, lehet például valaki sorozatgyilkos paranoia miatt is, vagy ott van a
pszichológiai körökben még mindig vitát képező disszociatív személyiségzavar
is.
Ezek a kategóriák szubjektív rendezési elven alapulnak, nem
ritka, hogy egy film vagy könyv ötvözi ezeket, csak vagy az egyik, vagy a másik
rész egy kicsit hangsúlyosabb a történetben. Én személy szerint azokat a
sztorikat kedvelem jobban, ahol nem feltétlenül kapok mindenre magyarázatot,
ahol elgondolkozhatom a miérteken, és/vagy morális krízisbe hajszolhatom magam,
amit amúgy szeretek a kínlódásig duzzasztani. Akinek volt már mentálhigiénés
problémákkal küzdő ismerőse, vagy rokona, az kicsit talán jobban át tudja
érezni, mennyire nagyon bonyolultak lehetnek ezek a kórképek, és bár eszemben
sincs amellett érvelni, hogy egyes valós sorozatgyilkosok tettei miért
elfogadhatóak (mert nem elfogadhatóak), a tudományokba vetett hitem, és szeretetem
mégis azt az álláspontot képviseli, hogy a beteg embereknek gyógymódra lenne
szükségük – persze az volna a legoptimálisabb ha a gyógymód még azelőtt
alkalmazható lenne, mielőtt az instabil elkövető életében katalizátorként
megjelenik valami, ami miatt mészárlásba kezd. Ezzel persze egy nagyon komoly
probléma van: bár a tudomány ma már sokkal többet tud az elme működéséről, mint
pár évtizeddel korábban tudott, mégsem találhatunk a legtöbb agyat érintő
betegségre végleges gyógymódot, ennek oka pedig az, hogy az agy a
legkomplexebb, legösszetettebb, legbonyolultabb szervünk, így annak orvoslása
is a legnehezebb kihívások egyike. A legtöbb mentálhigiénés problémát tünetileg
tudjuk kezelni gyógyszerekkel – ami már eleve hatalmas segítség azoknak akik ilyen
betegségekben szenvednek -, ritkább esetben műtétekkel javíthatók az
életkörülmények, de sajnos az orvostudomány jelenlegi fejlettsége mellett, a
legtöbb elmebetegség véglegesen nem kezelhető, nem olyanok mint a nátha, amire
ha bekapunk néhány szem antibiotikumot, akkor már rendben is vagyunk. Megint
csak személyes megjegyzésem: bízom abban, hogy az orvostudomány fejlődésével
itt is születni fognak majd jobb és hatékonyabb megoldások, mert nem minden
elmebetegség jár együtt gyilkos hajlammal (sőt!), vagy akár értelmi fogyatékossággal,
és nagyon sokan nagyon örülnének annak (nem csak a betegek, hanem azok rokonai,
szerettei is), ha olyan kezelésben részesülnének, ami az életkörülményeiket
normalizálhatja – utalok itt például arra, hogy a skizofréniára
alkalmazott gyógyszerek egy része elég erős tompító hatással bír, így bár a
betegséget kezeli, sajnos kemény mellékhatásai is vannak.
És igen… így szokott nálam elindulni a végtelenített morális
vita magammal, hogy vajon mennyire az egyén felelőssége saját tette, ha az agyi
működésében ez a tette, amúgy jól megindokolható, és ráadásul zavar van az
illető fejében a jó, és rossz értelmezését illetően. Ebbe a kis végtelenített
örvénybe most nem kívánok elmélyedni, mert se vége se hossza nincs a témának,
elég annyi, hogy ezzel a kérdéssel hosszú évek óta foglalkoznak pszichológusok
is, illetve a bíróságok is, és jelenleg sincs (és szerintem ebben a kérdésben
nem is lesz, és nem is lehet) olyan célirány meghatározva, ami egyértelműen
megadná, hogyan is kell kezelni az ilyen eseteket – a vallási kérdéseket (amik
szintén felszínre szoktak ilyenkor kerülni) pedig még csak meg sem említeném.
A lényeg, hogy vagy azért, mert mániám megérteni a dolgokat,
illetve önmagamat, vagy azért mert van közvetlen tapasztalatom az
elmebetegséget illetően (nem, nem én vagyok elmebeteg a szó orvosi értelmezését
illetően), már tinikorom óta lelkesen boncolgatom a mentálhigiénés bajokat,
elolvasok velük kapcsolatban bármit ami a kezeim közé kerül, és igen, most vagy
sajnos vagy nem, de a rendkívül szélsőséges esetek, legyenek azok bármilyen
bizarrok, kiemelten vonzzák az érdeklődésemet. Így én nem egy életrajzi könyvet
olvastam el sorozatgyilkosokról – Dahmer, Ted Bundy, Gacy, Ridgway -, és nem
egy dokumentumfilmet néztem meg a témával kapcsolatban. És valószínűleg ezért
szeretem a thrillert is, mint műfajt – itt megjegyezném, hogy eme kategóriában
is vannak ám elvárásaim, így ritkán tudnak lenyűgözni (már ha ebben a
kontextusban ez a megfelelő jelző). Mivel a thriller egyik feladata a lélektan
boncolgatása, így egy jól megírt, vagy vászonra vitt történet nálam csak újabb
lehetőség a gondolkodásra, ami mint tudjuk nekem az első számú hobbim.
Alice: Gyönyörű, kedves, manipulativ, hazug.
Clare: Intelligens, lojális, paranoiás, féltékeny
Clare úgy gondolja, Alice egy manipulatív hazudozó, aki el akarja rabolni tőle az életét.
Alice úgy gondolja, Claire féltékeny, amiért hosszú idő után újra felbukkant, és a családjukban elfoglalt helye miatt.
Egyikük igazat mond. Másikuk egy megszállott őrült. Két testvér. Egy igazság
Sue Fortin páratlanul izgalmas a pszichológiai thrillereiben soha nem tudhatod mi lesz a következő lépés.
Kiadó: Álomgyár
Kiadás éve: 2017
Oldalak száma: 398
Ára: 3499 Ft
Kicsit furcsa, de ha kedvenc történeteket kellene
megjelölnöm, akkor nem rögtön könyvek jutnak az eszembe thriller tekintetében,
hanem inkább filmek. Ezt is meg tudom indokolni miért… Vegyük azt az esetet
amikor a sztori alapja a gyilkosságok brutalitásában rejlik. Bár nem kicsi a
fantáziám, esetemben ha olvasom azokat a gyilkosságokat, akkor kevésbé kavarnak
fel, mint mondjuk ha látom őket. Példának okáért ott van rögtön a Hetedik c.
film (rögtön ennek a kategóriának az egyik csúcsa). Annak a filmnek a
rendezése, a képi világa, a hangulata, és még a szereplők is, annyira remekbe
lettek szabva, hogy egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy olvasva jobban tudna
hatni a közönségre. Vagy ott van példának okáért a Harcosok klubja (ha már disszociatív
személyiségzavar). De meg lehetne említeni a Legbelső félelem című filmet is,
vagy az örök klasszikust, A bárányok hallgatnak-ot. Ezen filmek mindegyike a
kategória magas csúcsa – ha esetleg valaki nem látta volna valamelyiket, akkor az
gyorsan pótolja.
Könyvek tekintetében, nem hiszem hogy nagyon nagy titkot
árulok el, ha azt mondom hogy Karen Rose könyvei nálam ott vannak az
élmezőnyben, illetve van egy olyan könyv ami nagyon nagy kedvencem, ez pedig
Martina Cole Szatírja. És itt említeném meg Gillian Flynn Holtodiglanját is,
amivel rögtön át is lépünk a thriller kategória egy másik alfajába, azon
könyvek, vagy filmek csoportjába, ahol vagy nincs egyáltalán gyilkosság, vagy
jó ha egy gyilkosság található bennük, és a sztori alapja az az adott körülmény
lélektani és/vagy pszichológiai vonzataiban, annak részletes leírásában rejlik.
Itt rögtön tudok még két másik példát is hozni könyvben, és filmben is, az
egyik az S. J. Watson: Mielőtt elalszom c. könyve – aminek a filmes megfelelője
kis hazánkban a nagyon fantáziadús Amnézia címet kapta (angolul a film címe
megegyezik a könyv címével) -, a másik pedig a Paula Hawkins: A lány a vonaton
c. műve, aminek véletlenül filmes formában is ugyanez lett a címe. A Holtodiglan
mind könyvben, mint filmben fantasztikus volt – szerény megítélésem szerint a
film még kicsit jobb is lett, mint a könyv (ha valaki eddig még nem látta,
akkor az pótolja), a másik kettő a maga kategóriájában mind könyvben, mind
filmben élvezhető volt, és szórakoztató, de egyik sem társult nálam hűha
élménnyel – A lány a vonaton esetében a könyv jobb volt, mint a film.
És hogy most miért is emlegettem fel ezeket a sztorikat? Hát
azért mert jelen könyvünk, nem a sorozatgyilkosos thrillerek kategóriáját
erősíti, hanem ez utóbbi típus tartományát, tehát itt a könyv egyedisége nem
abban rejlik, hogy véres gyilkosságok özönét zúdítja az olvasóra, hanem abban,
hogy az adott áldozat szemén keresztül a lélektani nyomást részletezi, amit az
adott szituáció eredményez.
Mit kell tudni az ilyen jellegű könyvekről nagy
általánosságban? Az első, és legfontosabb jellemzője az ilyen típusú, jól
megírt könyveknek, hogy lassúak, mondhatni, helyenként vontatottnak hatnak.
Mivel a cselekmény nem a legpörgőbb, a hangsúly inkább az érzelmi,
pszichológiai állapotokra tevődik, így azon olvasók számára akik inkább
alciófixáltak, ezen könyvek akár lehetnek unalmasak is.
És ha már jó könyv… Az ilyen thrillerek esetében nem árt az
eredeti(bbnek ható) ötlet. A Mielőtt elalszom c. könyvben a hősnőnek sérült a
rövid és hosszú távú memóriája is, így minden nap úgy kel föl, hogy nem tudja
hol van, és mindenki idegen számára – elég hátrányos szituáció. A lány a
vonaton esetében az alapgondolat az – minden reggel a vonatról nézem azt a nőt,
magam sem tudom megindokolni normálisan hogy miért – ami izgalmas. A
Holtodiglan egy ízig, vérig thriller, ahol semmi nem az aminek látszik, és a
szépsége abban rejlik, hogy az olvasó most már aztán ha beledöglik is, de tudni
akarja, hogy mi a fene történik itt, és hogy vajon ki is az igazi rosszfiú…
Jelen esetünkben a történet alapja egy évtízedek óta nem
látott nővér hirtelen felbukkanása, ami amúgy nem rossz gondolat, csak volt már
rá precedens más köntösben (örökbefogadott lány esete, akinek a megjelenése
kenterbe vágja a családi békét – itt jut eszembe az a film aminek az a címe
hogy Az árva (2009), ezt is tudom ajánlani megnézésre -, vagy egy idegen
befurakodása a csendes hétköznapokba – Egyedülálló nő megosztaná (könyv és
film) -, vagy amikor a gyermekkel vannak komoly bajok – A jófiú film (1993) -,
és lehetne még sorolni…). Persze korábban is mondtam már, és ez azóta sem
változott, hogy az eredeti ötlet ugyan jó ha van, de nem feltétel, ha a
kivitelezés, amúgy remek.
És itt jön a harmadik sarkalatos pont: a thriller akkor
profi, ha jól van felépítve. Itt sok esetben nagyon kell ügyelni arra, hogy
mikor milyen információt ad át az író az olvasónak, és nagyon oda kell figyelni
a karakterábrázolásra is. Ha ebből a kettőből valamelyik, vagy mindkettő bukik,
akkor a sztori slampos lesz, könnyen kikövetkeztethetővé válik, és/vagy nem lesz
szinkronban a történet a jellemmel aki köré épül. Mondanom sem kell, hogy ha
idáig eljutunk, akkor az a könyv nem lesz élvezhető.
Bevallom férfiasan, eleinte tartottam ettől a könyvtől. Elég
vegyes visszajelzéseket kapott, és mint fentebb is említettem, nekem itt is
vannak elvárásaim, azt meg szerintem említenem sem szükséges, hogy a kritikus
fajtám eleve rendkívül könnyen kiakad, ha valami nem klappol az
elképzeléseimnek megfelelően. Szóval, annak ellenére, hogy nem szeretek előre
ítélkezni, volt bennem egy erős tartás. Mondjuk ez lehet hogy annak is
betudható, hogy nincs már sok új a nap alatt, így bármennyire is vágyik a
lelkem a klisék mellőzésére, lassan kijelenthető, hogy olyan nincs, hogy egy
könyvben ne legyen klisé (igyekszem megszokni ezt a gondolatot).
Ha nagyon gyorsan összegeznem kellene akkor azt kellene
mondanom, hogy a félelmem kissé túlzó volt, mert amúgy a könyv – és ezzel engem
is meglepett – kifejezetten szórakoztatóra sikeredett.
És ami furcsa…
Thrillerhez képes a Sister, Sister egy meglehetősen lineáris
mű. Sőt, olyannyira lineáris, hogy én már egy kicsit át is toltam magamban az
egyszerűbb krimi kategóriába, merthogy amúgy ha a történéseket vesszük, akkor
inkább minősül annak, mint thrillernek. Thrillerré azért válik, mert E/1-ben
íródott, és így egy személy érzelmi kavalkádját követhetjük nyomon, aki nem
más, mint az a hölgyemény, aki sok évnyi nélkülözés után visszakapja a testvérét.
Akinek évek teltek el úgy az életéből, hogy azon tanakodott hová tűnhetett
szeretett húga, és aki már kis milliószor elképzelte, milyen lesz ha újra
találkozni fognak, és aki aztán azzal kényszerül szembesülni, hogy az
elképzelés és a valóság nincsenek szinkronban, sőt, ettől jobban el sem
térhetnek, és aki nem kicsi érzelmi krízisbe kerül azért, mert nem úgy reagál a
testvére jelenlétére, ahogyan szerinte kellene neki. Majd ahogy egyre inkább
eldurvul a helyzet, egyre jobban meghasad, és feldarálódik saját érzelmei közt,
mivel nem tudja, hogy most tényleg baj van a húgával, vagy csak a féltékenység,
és helyzetük szokatlansága az, ami a kellemetlen érzéseit szüli? Aztán eljön a
fordulópont, ahol már nem az a kérdés, hogy a húga bajt okoz-e, hanem az hogy
hogyan fog hősnőnk kilábalni ebből az egészből, mivel addigra a családja is
ellene fordul, viselkedését irracionálisnak, és túlzónak tartják.
És hogy mi is a furcsa…
Pont emiatt a lineárissága miatt tetszett meg a könyv, és pont emiatt a lineárissága miatt vesztett is nálam nem egy pontot. Az, hogy ennyire egyszerű a cselekmény, sajnos determinálja azt is, hogy könnyen kikövetkeztethetővé válik a vége. Ami nem lenne nagy baj, ha a pszichológiai része kellően ki lenne domborítva. Viszont itt a pszichológiai, érzelmi rész hullámzóan jelenik meg, van amikor nagyon jól eltalálja az írónő a dolgokat, van amikor disszonánsnak hat a hősnő érzelmi parádéja. Így tulajdonképpen kicsit olyan érzés a könyvet olvasni, mint két szék közül a földre ülni. Ha a végén nagyobb csavart rakott volna bele, valamit amire nem lehet számítani, akkor ez a probléma meg lett volna oldva, vagy ha az érzelmi, pszichológiai ábrázolás rétegesebb lett volna, akkor szintén meg lett volna oldva a helyzet, de így az a pohár egy kicsit szerintem inkább félig üres, mint félig teli.
Aztán… a mellékszereplők reakciói is esetenként kicsit
hiteltelenek. Van egy rész, ahol a férj által festett portré szétszabdalásra
kerül, és férjuram rögtön a feleségét gyanúsítja meg a tettel – aki egyébként a
hősnőnk. Bárhogyan is nézzük, a nagy hirtelen hazatelepült hugica, ha vérrokon,
ha nem, jelen körülmények közt egy idegen. Bármennyire is aranyos, meg
cukimuki, akkor is egy idegen. A feleséged azonban a feleséged, hosszú évek
óta. Amit én elvártam volna: némi fenntartás azzal kapcsolatban hogy ki tette
tönkre a festményemet, még akkor is, ha az asszonnyal az előző este
összebalhéztunk. Illetve ezt a fenntartást elvártam volna minden egyéb esetben,
amikor felvetem, hogy a húgommal nincs minden teljesen rendben. És azért vártam
volna el, mert még nem kaptam elég mély kidolgozást arra, hogy miért is hisz a
családom jobban egy idegennek, mint nekem. Érintőlegesen kapunk némi
információt arra vonatkozóan, hogy hősnőnk néha nem volt a legstabilabb érzelmileg,
de könyörgöm kinek nincsenek olykor nehéz szakaszai? Ez még nem jelenti egyenes
ágon azt, hogy biztosan Ő túlozza el a dolgokat, mert nem képes megbirkózni a
testvére hirtelen megjelenésévél. Illetve, igen, még ha be is hülyülök, akkor
is van nekem egy olyan teljesen naiv ideám, hogy a férjem inkább az én
szavaimnak adjon hitelt, ne egy vadidegen szavának. Ezt az írónő megkísérli megindokolni
azzal, hogy pasasunknak hízeleg a fiatalabb lány vonzalma, de mivel ezzel párhuzamosan
beidealizálja hősnőnk és hősünk házasságát, így rögtön le is lövi az ebben
rejlő potenciákat, mivel ha olyannyira ideális az a házasság, akkor apjok nem
fog félrelépni, és így még ha valahol vonzódik is a tesóhoz, azt egy laza
csuklómozdulattal le is fogja zárni, és ha ide eljutunk, márpedig eljutunk,
akkor a féltékenységi szál megtorpedózásra kerül. Az édesanya reakciói sincsenek
helyenként szinkronban azzal, amivel korábban megismertet minket az írónő, de
itt legalább ezt el lehet fogadni, hisz a szülői szeretet elfogult, és ha
belegondolunk egy olyan anya érzelmi állapotába aki sok év nélkülözés után visszakapja
a másik lányát, a részrehajlás már nem is tűnik annyira hihetetlennek, vagy
szokatlannak.
Szóval tetszett az alapelgondolás egyszerűsége, mert a
kevesebb néha több, de hiányzott nekem e mellé a részletesebb karakterábrázolás.
És nagyjából ez a legnagyobb hibája a történetnek. A
feszültséget jól építi fel az írónő, a történet maga következetes, szépen
lépésről, lépésre halad, nem csapong. Fogalmazásában egyszerű, párbeszédes,
nagyjából kijelenthető, hogy olvasatja magát.
Tetszett azért is, mert képes játszani az érzelmekkel, gond
nélkül feléleszti a dühöt is, és az unszimpátiát is – ez utóbbit nálam sikerült
hősnőnk vonatkozásában is felkelteni, és az azért volt jó, mert szerintem a
könyv egyik tudatos célja ez volt. Illetve ami miatt még megfogott, hogy
sikerült belehajszolnia egy kisebb morális válságba is, aminek az alapja a
családon belüli titkok voltak, illetve az a komoly kérdéskör, melynek címe:
miért is nem szerencsés egy házasságon belül hazudozni? (Ez utóbbi kérdés egy szép
kis tovább gondolást is eredményezett esetemben, a könyv lezárását követően,
kiegészítve azzal a bölcs megállapítással, hogy a hazug embert hamarabb utolérni,
mint a sánta kutyát, illetve azzal, hogy a hazugságokra előbb-utóbb úgyis fény
derül…)
Persze, van jobb könyv is ebben a kategóriában, de olvastam
ettől már sokkal rosszabbat is. Ezt a könyvet olyanoknak tudom ajánlani, akik
szeretnének megismerkedni közelebbről ezzel a kategóriával – felvezetésnek tökéletes.
A keményvonalas thriller kedvelőknek, kikapcsolódás gyanánt tudom javasolni,
amikor vágynak valamire ami kicsit krimi, kicsit thriller, de nem akarnak
eljutni a totális elborzadás szintjéig, ilyen alkalomra szintén azt tudom
mondani, hogy nagyszerű választás lehet.
És akkor még egy kis off így a végére, csak azért mert ez
most a könyvtől függetlenül eszembe jutott a filmek kapcsán. Az elmúlt pár év
egyik legjobb thriller élménye nekem a vásznon a Hush című 2016-os film volt.
Alapja egy süket írónő, aki az erdő közepén éldegél, és éppen legújabb könyvét
írogatja, amikor arra vetődik egy sorozatgyilkos, aki meg akarja ölni. Az egész
sztori egy este alatt játszódik, és azért keltette fel az érdeklődésemet, mert
mivel főhősnőnk süket, így nem hall… Ez elég nagy hátrány, ha éppen vadásznak
rád.
Trailer:
Értékelés: 6 pont
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése