2012. augusztus 25., szombat

Tömegeket megosztó bestseller: A szürke ötven árnyalata


A napokban adta ki az Ulpius E L James, egyesek szerint botrányosnak ítélt, kasszasikerét magyarul. A szürke ötven árnyalata azon felül hogy minden eladási toplistát pillanatokon belül az uralma alá hajtott, rendesen megmozgatta a világ olvasói közönségét is. Nagyvonalakban a könyv egy kissé szélsőséges szexuális szokásokat képviselő férfi (aki természetesen amellet hogy piszkosul jóképű, még mocskosul gazdag is), és egy tapasztalatlan fiatal lány találkozásának történetét, és kapcsulatuk kezdetét írja le. Persze teszi mind ezt számos erotikus jelenet részletes, és képszerű megfogalmazásán keresztül. Hogy miért erről akarok blogot írni? Őszintén, fogalmam sincs. A könyvet megvettem, elolvastam. Ebben nincs semmi meglepő. Főleg ha lábjegyzetben elárulom hogy előzményekben olyan írók könyveit is elolvastam mint Ward, vagy Cole, vagy Kenyon, vagy Showalter, Nalini Singh-ről már nem is beszélve. Egyszóval az erotikus, kissé pikáns szerelmi jelenetek nem jelentenek számomra túl nagy meglepetést. És akkor itt talán el is jutok a miért-ig...Miért is akarok pont erről a könyvről írni? Pofon egyszerű. Aki már olvasott az előbb felsorolt írók közül valamit, az tudja hogy a "szélsőséges" szex egyik írónő esetében sem ritka. Wardnál ott van V, Showalternél Reyes (aki egy méretes tőrt döfve a lábába képes csak elélvezni, és lássuk be ez azért egy kicsit meredek), Nalini Singh-nél meg talán a teljes angyal-sorozat. A piac már ismeri ezeket a könyveket, van is vásárlójuk dögivel, és mégis A szürke ötven árnyalata az ami ekkora vihart kavar. Kérdem én, miért? Talán azért mert itt nem vámpírok, démonok, vagy angyalok a főszereplők? Így már túlságosan is valóságos? Túl közeli? Lehet. Vagy egyszerűen csak túl sok? Mihez képest?



Véleményem szerint semmi olyan túlzást nem tartalmaz a könyv ami megbotránkoztató. Ami okot adna a hisztériás rohamra. Stílusát tekintve lendületesnek, humorosnak mondható, bár a jellemábrázolás lehetett volna egy kicsit árnyaltabb. Mivel mindent a női főszereplő szemein keresztül látunk így a történet férfi főhősének belső vívódásairól, csak sejtéseink lehetnek. A női főszereplőnk, talán tapasztalatlanságának köszönhetően, hajlamos elveszni a részletekben, és rettenetesen türelmetlen. Kiindulási pontja a mindenki számára olyan nagyon preferált, szépen kertek közé szorítható, tipikus szerelmi románc, ami persze szöges ellentéte Christian Grey kapcsolatokról kialakított véleményének. És ez adja a könyv konfliktusát...

Ami talán egy kissé visszás a könyvben, legalább is számomra, hogy egy erős felvezető után, a könyv második felében, a vártaktól merőben eltérően, Christian jelentősen visszavesz magából. Igyekszik hogy többet adhasson, visszaszorítja a legszélsőségesebb vágyait, és nem is erőlteti azokat rá Ana-ra. Elfogadja azt amit a lány adni kész, és ennyi. Kérdem én? Mi ebben a rossz? Megdöbbenek amikor azt a véleményt hallom, innen-onnan, hogy ez a könyv a női nemet lealacsonyítja. Megalázza. Ugyan miért? Hölgyeim bátran kezeket fel! Lehet hogy vagyunk páran akik nehezebben ismerik be, de megkockáztatom mindannyian voltunk már olyan helyzetben ami eltért az átlagostól. A intimitás mindig két embertől függ, és lássuk be minden belefér, ami mindkét félnek örömet okoz. Miért borzadunk el, ha szóba kerül a fenékpaskolás, vagy a különböző kiegészítők használata? Amíg a dolog a gyönyörről szól, addig minden szentesíthető. Szerintem. És a könyv még csak a negyedét sem mutatja meg annak, mi minden lehetne...

Ami nem tetszik a könyvben...
Valahogy úgy érzem hogy a történet olyan irányba halad, hogy Christian majd "megjavul". Merem remélni hogy a második, és harmadik rész nem szalad bele ebbe a klisébe. Már csak azért sem, mert Christian nincs elromolva. Vannak komoly lelki sérülései, amikből remélem valamilyen szinten sikerül felépülnie. de ezen felül nincs benne semmi szemére vethető hiba. Ha az lesz a trilógia végső tanulsága hogy Christian átváltozik Edward Cullen-be, akkor Isten látja lelkem komoly toporzékolásba fogok kezdeni. Minden porcikámmal abba kapaszkodom hogy az arany középútnál fogunk kikötni...

Még egy kis szösszenet. Az hogy ez a könyv ilyen nagy példányszámban kelt el, többek közt annak is köszönhető, hogy a nagy emancipációnak köszönhetően kissé kifordult a világ a sarkaiból. Az Alkonyat után, szerintem tévesen, a közhiedelmeben az terjedt el hogy a nők a simulékony, kedves-rendes, romantikában női érzelmeket lefölöző mélyérzésű férfiakat részesítik előnyben. Nos kedves uraim ez nem így van. A húsz év feletti, realista, talpraesett nők ki vannak éhezve az igazi férfiakra! Vágyunk arra hogy olykor-olykor helyre tegyenek bennünket. Kívánjuk hogy egy férfi erős legyen, sziklákat megszégyenítő tartással, és csak és kizárólag akkor lágyuljon ha azt mi váltjuk ki. És ez a lágyulás abban az esetben lehet csak helyes, ha azt a tökéletes szex, és a mély érzelmek is alátámasztják. Amíg olyan nőbe nem botlotok, aki arra késztet benneteket hogy csacskaságokat suttogjatok a lemenő nap fényében az illető hölgy fülébe, addig bátran legyetek csak rosszfiúsak! Hisz nincs is nagyobb kihívás egy betörhetetlen férfinál, és nincs is nagyobb ajándék mint megszelídítve látni azt.
Share:

13 megjegyzés:

  1. Oké, elolvastam! Hmm, vegyes érzéseim vannak :)
    Először is, utáljatok, de Christiant bírom :D Az eléggé vizuális agyam és a fantáziám által megszerettem a gyereket. De sajnálom, hogy az ő vívódásait nem látni tisztán, kizárólag abból, amit Ana lát és tapasztal. Kicsit frusztrált a dolog, pedig a Christian szemszögéből is érdekes könyv keletkezhetett volna ebből a sztoriból! :) De csípem, és nagyon várom a második részt! :D Megvenni azért nem fogom, de van egy jó barátnőm, aki majd kölcsönadja. Én pedig majd meghívom egy fagyira ;) :D :*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!

      Ha mindent megtudnánk az első kötetből, akkor mi maradna a folytatásra? Bár a második kötet is a lány szemszögéből íródott, de hát semmi nem lehet tökéletes...
      És a fagyi egy igen kedves gesztus... :D :*

      Törlés
  2. Ez aztán a szép kritika, gratulálok. :)Minden szavaddal egyetértek.

    Én is bírom Christian-t. :) Jó párszor beindította a fantáziámat. :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Annie!

      Szerintem nincs olyan nő a világon, aki ne vágyna egy kicsit Christian Greyre. :) Maga lenne a megtestesült tökéletesség, csak ne lenne ficakos. Bár én pont azt szeretem benne, hogy problémás, így egy kicsit rosszul érintett a történet folytatása, és a második könyv egy kissé visszavett a lelkesedésemből. Ettől függetlenül, természetesen, el fogom olvasni a harmadik részt is, csak már előre félek, hogy az már semmiben nem fog különbözni, egy átlagos szerelemi történettől, szép, komótos lepedőakrobatikával. Miért kellett a pikantériáját elvenni ennek a történetnek? Nem tudom olvastad-e már a második részt... Természetesen jó könyv az is, de szerintem hatalmas csalódás az hogy Christian átmegy jófiúsba...
      És köszönöm a dicsérő szavakat! :) Örülök, hogy tetszett, amit írtam.

      Törlés
    2. Kedves Linda!

      Tetszett-tetszett, nagyon is, ne köszönd. :)
      Igen, volt szerencsém a második könyvhöz, és, hogy őszinte legyek, kicsit csalódtam. Olyan tucatlányregényesnek érzem. Az első könyv finom erotikus, a második meg túl romantikus, amiből unalomig van a könyvespolcokon.

      Törlés
    3. Kedves Annie!

      Ugye, hogy ugye? Nekem is olyan hangulatgyilkos lett a második könyv... Annyi mindent ki lehetett volna hozni belőle, és végig olyan érzésem volt, mintha satuféket nyomott volna az írónő...Aztán hátra arc, és átmentünk Szívek szállodájába... Szomorú vagyok emiatt. Apropó, ha szereted az ilyen könyveket, ajánlom figyelmedbe Sylvia Day Hozzád kötve c. könyvét. A Crossfire sorozat első kötete, Ulpius által kiadva, elvileg jön majd a többi rész is. Már elolvastam, a kritikát ha minden igaz hétvégén megírom róla. Kicsit más, kevésbé finomkodó, mint a szürke. Nem állítom hogy nagyon lenyűgözött volna, de egy olvasást mindenképpen megér. :)

      Törlés
    4. Szia, bocsi, hogy most válaszolok.
      Köszönöm az ajánlást, érdekel a könyv, ha esetleg megvan neked e-bookban, akkor nagyon szívesen fogadnám. Mert a közeli könyvesbolt igen szegényes kínálattal bír, megrendelni meg nem merem, mert egyrészt nem bízom valami nagyon a postában, másrészt azt hiszem nem lenne olcsó mulatság külföldről könyvet rendelni. De ha betudom szerezni, mindenképp elolvasom. :)

      Törlés
    5. Nos, a könyv még nincs meg digitálisan, de folyamatban van az ügy. :) Amikor meg lesz, gondolok rád, csak előtte kérnék tőled egy email címet, ahová majd továbbíthatom... :)

      Törlés
    6. Ha meglesz, lépj be a blogom e-book polcára, és ott megtalálod az e-mail címem. Előre is köszönöm! :))

      Törlés
  3. Szia
    Először is szeretnék gratulálni az oldalhoz.
    Túl vagyok én is a trilógián.Sok mindenben egyetértek veled.
    Az első rész szégyen nem szégyen nagyon megfogott.A második részben már kezdett a józan ítélőképességem működni.A harmadik rész elolvasása után csak azt kérdeztem meg magamtól, hogy miért.
    Olvastam hogy nem szereted a skandináv krimiket.Én Nesbo rajongó vagyok
    csak ajánlani tudom.Logikus eszes csavaros krimi mély emberábrázolással.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Először is köszönöm, hogy gratulálsz, igazán jól esik, azután pedig szeretném megköszönni, hogy elolvastad a bejegyzésem, és ha jól látom be is tagoltál. :) Üdv itt!
      A harmadik részbe még nem kezdtem bele, mert jelenleg Warddal rehabilitálódom, de amint az meglesz, akkor úgy is kell a visszaesés, pont jól lesz időzítve. Már bizsereg a tenyerem, annyira írni akarok a szürke befejezéséről. Szerintem fájni fog. Nagyon. :D
      Nesbo. Ne tudd meg mióta szemezek vele. Szégyen, nem szégyen, eddig még semmit nem olvastam tőle. Azt hiszem ideje lesz. :) Köszi, hogy te is ráirányítottad a figyelmemet. Ha ennyien kedvelik akkor csak jó lehet. :)

      Törlés
  4. Szia
    Bevallom őszintén most vagyok először ehhez hasonló oldalon.Szeretek olvasni és imádom a jó filmeket és arra gondoltam miért ne beszélgethetnék erről hasonló gondolkodású emberekkel.Visszatérve a könyvre elteheted a viszkető tenyeredet,sajnos a harmadik rész egy reklámokkal tarkított cukormáz.Írtad hogy szereted a filmeket is,biztos hallottad ,hogy meg akarják filmesíteni a történetet.Nekem egyből Christian Bale jutott eszembe.Tökéletes lenne a szerepre.Én most kezdtem el olvasni a A tetovált lányt viszont Wardot nem ismerem ajánlhatnál tőle valamit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, valóban filmőrült vagyok, oldalt találod a filmes blogom linkjét, ha szeretnéd pillants rá. Parázs vita alakult ki az ismerőseim berkeiben, hogy vajon ki lenne a tökéletes Mr.Grey... Nálunk Ryan Gosling lett a közös nevező, de mint utóbb kiderült őt fel sem kérték. Én Ian Somerhaldert szavaztam volna meg másodiknak, Őt elutasították, mert túl jófiús... Sírok. :) Én Tom Wellinget is a belefér kategóriába sorolom. Kíváncsi leszek ki lesz végül is a főszereplő...
      Ward... Ha szereted a szórakoztató irodalmat, akkor abban szerintem Ő a csúcs. Vámpíros könyvei vannak, a Fekete Tőr Testvériség, most jelent meg a 10. rész. Minden meg van benne ami kell. Erotika, romantika, érzelmek, izgalom, és olyanok a férfiszereplői, hogy azóta mióta olvasom, nem lehet a vigyort letörölni az arcomról. A sorozat első könyve kicsit lapos, de aztán beindul. Ezen felül van még egy angyalos sorozata is, ami a harmadik könyvnél jár, és a hét főbűnt kerülgeti. Azt is szeretem. Dobj egy emailt az oldalt szereplő címemre, ott bővebben is megbeszélhetjük, ha gondolod... :D

      Törlés