2012. augusztus 25., szombat

Nalini Singh: Angyalkard

Aki valaha is kézbe vett egy Nalini Singh könyvet, az bátran merem állítani, képtelen volt letenni. A Fijin született írónő képi világa valami varázslatos. Az Angyalkard a negyedik része az Angyali vadász sorozatnak, és a kötet első három társától eltérően nem Raphael és Elena kibontakozó románcát tárgyalja. A Heteknek a vezetőjének, Dimitrinek (Raphaelnek, New York arkangyalának a jobbkeze), a több mint ezer éves vámpírnak a krónikájáról, révbe éréséről szól, aki tragikus körülmények közt veszíti el családját még vámpírrá válása előtt. Ahogy az minden Nalini Singh könyvben lenni szokott, itt is csak kapkodhatja a fejét az olvasó a szélsőségek miatt. Kínzások, szexuális erőszak, gyilkosság... tobzódhatunk a véresebbnél véresebb, és megrendítőbbnél megrendítőbb cselekmények szálai közt. Az írónő varázsa abban rejlik, hogy végig olyan szép fokozatossággal, és olyan kecses lépésekkel építi fel a történetét, hogy egyszer sem kérdőjeleződik meg az olvasóban: vajon aki ezt írja/olvassa, az normális? Nem. Teljes nyugalommal elhiszünk mindent, elmerülünk a történetben, és mire feleszmélünk már vége is a könyvnek. Dimitri figurája tetszik. Kinek nem tetszene egy megközelíthetetlenségéről híres, hatalommal rendelkező férfi képe, aki eleinte hideg mint a jég? Lehetőségek tárháza egy ilyen karakter. Persze, ahogy az minden ilyen jellegű könyvben lenni szokott, itt is a boldog befejezés a vég, és Dimitri szíve felolvad... De akkor is. A konfliktus megteremtéséhez elkerülhetetlen egy ilyen karakter. Ha még hozzá tesszük hogy női főhősünk két hónapig raboskodik az előzményben egy vámpírtanyán, ahol mindenféle erőszakot elkövetnek rajta... Már kész is a lehetetlen küldetés. Mert akaratlanul is felmerül a kérdés: na hogyan is lesznek ezek szerelmesek egymásba? Hát kedves olvasó nem kell aggódni, Nalini ezt is megoldja, és főhőseink igazán, nagyon és végérvényesen egymásba habarodnak.


Az első három könyvvel szemben valahogy ez mégsem fogott meg annyira. Lehet hogy már túlságosan megszoktam Elena és Raphael lajhárok "gyorsaságát" megszégyenítő sebességgel kialakuló kapcsolatát. Lehet hogy amikor olvastam, éppen nem voltam hangulatomnál... vagy lehet hogy csak egyszerűen a nagy meleg miatt... Nem tudom, de valamiért a történet fele után megbomlott a harmóniám a könyvvel. Úgy éreztem a cselekmény kezd szétcsúszni, a végére pedig egyenesen elsietettnek éreztem. Kapkodónak, összecsapottnak. Ennek ellenére, persze ez is marad a kedvenceim közt, és biztos le fogom még venni a polcról hogy újra elolvassam. De nem a közeljövőben.

Valamiért a szexjelenetnek sem sikerült lenyűgöznie. Kellőképpen felcsigázottan merültem volna bele, de a mézes incidens porig sújtotta a vágyaimat. Akinek csak halvány tapasztalata is van a mézzel való huncutkodásról, az tudja miért. Ettől függetlenül szépen kikerekedik a helyzet, így a beleélés hiányát saját szubjektív megítélésem számlájára, és nem az írónő fantáziájának minőségére írom.

Ami még egy kicsit sokként hatott rám, az a történet reinkarnációs mellégzöngéje volt. Amikor Honor elkezdi Dimitri volt feleségének emlékeit megálmodni, akaratlanul is az volt az első mantra ami átszaladt az agyamon: Istenem, ezt most miért? Rendben van hogy a paranormális-romantikus irodalom mindig feszegeti a határokat, de azért nem kell túlzásokba esni! Szép kerek lett volna a történet akkor is ha Honor, csak Honor, és nem Dimitri volt feleségének az újjászületése. Nem egy könyvben jött már fel ez a téma (Kenyon is előtte a Sötét Vadész sorozatban Talonnál), és van ahol üt is, de a legtöbb esetben az újjászületett főhős komoly identitászavara, és környezete félreértése, rendesen összekuszálja a szálakat, és végtelen ciklusba kergeti az olvasó agyát. Valmilyen megmagyarázhatatlan ok miatt Mel Gibson, és a Halhatatlan szerelem óta nem vagyok fagékony az ilyen irányokra. Ami volt, elmúlt, lezártuk, eltemettük, és az új szerelem általi regenerálódás a megváltás. Pont. Nem kell ezt agyon bonyolítani. Mindezeket összesítve még mindig tartom a véleményem. A könyv jó. Szórakoztató, leköti a figyelmet. Világában hozza az eddig megszokottakat. A hasonlatok még mindig gyönyörűek, és Illium még mindig szexi... Azoknak akik nem óckodnak a vértől, haláltól, óriási hatalommal bíró emberfeletti lényketől, és szeretik a sötét romantikát, kötelező olvasmány.

Share:

Tömegeket megosztó bestseller: A szürke ötven árnyalata


A napokban adta ki az Ulpius E L James, egyesek szerint botrányosnak ítélt, kasszasikerét magyarul. A szürke ötven árnyalata azon felül hogy minden eladási toplistát pillanatokon belül az uralma alá hajtott, rendesen megmozgatta a világ olvasói közönségét is. Nagyvonalakban a könyv egy kissé szélsőséges szexuális szokásokat képviselő férfi (aki természetesen amellet hogy piszkosul jóképű, még mocskosul gazdag is), és egy tapasztalatlan fiatal lány találkozásának történetét, és kapcsulatuk kezdetét írja le. Persze teszi mind ezt számos erotikus jelenet részletes, és képszerű megfogalmazásán keresztül. Hogy miért erről akarok blogot írni? Őszintén, fogalmam sincs. A könyvet megvettem, elolvastam. Ebben nincs semmi meglepő. Főleg ha lábjegyzetben elárulom hogy előzményekben olyan írók könyveit is elolvastam mint Ward, vagy Cole, vagy Kenyon, vagy Showalter, Nalini Singh-ről már nem is beszélve. Egyszóval az erotikus, kissé pikáns szerelmi jelenetek nem jelentenek számomra túl nagy meglepetést. És akkor itt talán el is jutok a miért-ig...Miért is akarok pont erről a könyvről írni? Pofon egyszerű. Aki már olvasott az előbb felsorolt írók közül valamit, az tudja hogy a "szélsőséges" szex egyik írónő esetében sem ritka. Wardnál ott van V, Showalternél Reyes (aki egy méretes tőrt döfve a lábába képes csak elélvezni, és lássuk be ez azért egy kicsit meredek), Nalini Singh-nél meg talán a teljes angyal-sorozat. A piac már ismeri ezeket a könyveket, van is vásárlójuk dögivel, és mégis A szürke ötven árnyalata az ami ekkora vihart kavar. Kérdem én, miért? Talán azért mert itt nem vámpírok, démonok, vagy angyalok a főszereplők? Így már túlságosan is valóságos? Túl közeli? Lehet. Vagy egyszerűen csak túl sok? Mihez képest?



Véleményem szerint semmi olyan túlzást nem tartalmaz a könyv ami megbotránkoztató. Ami okot adna a hisztériás rohamra. Stílusát tekintve lendületesnek, humorosnak mondható, bár a jellemábrázolás lehetett volna egy kicsit árnyaltabb. Mivel mindent a női főszereplő szemein keresztül látunk így a történet férfi főhősének belső vívódásairól, csak sejtéseink lehetnek. A női főszereplőnk, talán tapasztalatlanságának köszönhetően, hajlamos elveszni a részletekben, és rettenetesen türelmetlen. Kiindulási pontja a mindenki számára olyan nagyon preferált, szépen kertek közé szorítható, tipikus szerelmi románc, ami persze szöges ellentéte Christian Grey kapcsolatokról kialakított véleményének. És ez adja a könyv konfliktusát...

Ami talán egy kissé visszás a könyvben, legalább is számomra, hogy egy erős felvezető után, a könyv második felében, a vártaktól merőben eltérően, Christian jelentősen visszavesz magából. Igyekszik hogy többet adhasson, visszaszorítja a legszélsőségesebb vágyait, és nem is erőlteti azokat rá Ana-ra. Elfogadja azt amit a lány adni kész, és ennyi. Kérdem én? Mi ebben a rossz? Megdöbbenek amikor azt a véleményt hallom, innen-onnan, hogy ez a könyv a női nemet lealacsonyítja. Megalázza. Ugyan miért? Hölgyeim bátran kezeket fel! Lehet hogy vagyunk páran akik nehezebben ismerik be, de megkockáztatom mindannyian voltunk már olyan helyzetben ami eltért az átlagostól. A intimitás mindig két embertől függ, és lássuk be minden belefér, ami mindkét félnek örömet okoz. Miért borzadunk el, ha szóba kerül a fenékpaskolás, vagy a különböző kiegészítők használata? Amíg a dolog a gyönyörről szól, addig minden szentesíthető. Szerintem. És a könyv még csak a negyedét sem mutatja meg annak, mi minden lehetne...

Ami nem tetszik a könyvben...
Valahogy úgy érzem hogy a történet olyan irányba halad, hogy Christian majd "megjavul". Merem remélni hogy a második, és harmadik rész nem szalad bele ebbe a klisébe. Már csak azért sem, mert Christian nincs elromolva. Vannak komoly lelki sérülései, amikből remélem valamilyen szinten sikerül felépülnie. de ezen felül nincs benne semmi szemére vethető hiba. Ha az lesz a trilógia végső tanulsága hogy Christian átváltozik Edward Cullen-be, akkor Isten látja lelkem komoly toporzékolásba fogok kezdeni. Minden porcikámmal abba kapaszkodom hogy az arany középútnál fogunk kikötni...

Még egy kis szösszenet. Az hogy ez a könyv ilyen nagy példányszámban kelt el, többek közt annak is köszönhető, hogy a nagy emancipációnak köszönhetően kissé kifordult a világ a sarkaiból. Az Alkonyat után, szerintem tévesen, a közhiedelmeben az terjedt el hogy a nők a simulékony, kedves-rendes, romantikában női érzelmeket lefölöző mélyérzésű férfiakat részesítik előnyben. Nos kedves uraim ez nem így van. A húsz év feletti, realista, talpraesett nők ki vannak éhezve az igazi férfiakra! Vágyunk arra hogy olykor-olykor helyre tegyenek bennünket. Kívánjuk hogy egy férfi erős legyen, sziklákat megszégyenítő tartással, és csak és kizárólag akkor lágyuljon ha azt mi váltjuk ki. És ez a lágyulás abban az esetben lehet csak helyes, ha azt a tökéletes szex, és a mély érzelmek is alátámasztják. Amíg olyan nőbe nem botlotok, aki arra késztet benneteket hogy csacskaságokat suttogjatok a lemenő nap fényében az illető hölgy fülébe, addig bátran legyetek csak rosszfiúsak! Hisz nincs is nagyobb kihívás egy betörhetetlen férfinál, és nincs is nagyobb ajándék mint megszelídítve látni azt.
Share: