2013. május 11., szombat

Tiffany Reisz: A szirén /2013/

Ez a könyv egy igazi hullámvasút volt számomra. Szeretem ha egy könyv képes érzelmeket generálni bennem, ha hat rám - végül is ez lenne minden könyv rendeltetése, nem igaz? Az hogy manapság a boltokba kerülő ponyvák tizede ha képes erre... nos, az nem a legkedvezőbb statisztika. Így minden olyan irományt ami kimozdít a hétköznapok zsibbadtságából megbecsülök. Dédelgetem őket, elzárom őket a lelkem egy olyan szintjére, ami ezeket a képletes ékköveket gyűjti, és vissza-visszakanyarodok hozzájuk, amikor szükségét érzem. A könyv utolsó oldaláig nem voltam tisztában azzal milyen kritikát is fogok róla írni. Az első száz oldal után meg voltam győződve arról, hogy a véleményem pozitív lesz, és könnyed. A háromszázadik oldalnál ott tartottam, hogy megint elővehetem majd a vicces vénámat és pocskondiázhatok majd kedvemre, olyan kifejezőeszközöket használva, mint a ripacs, a polgárpukkasztó, vagy totális idiotizmus. És most a könyv végén, döbbenten, elszorult torokkal, és mellkassal, azon morfondírozom, hogy vajon mit is érzek. Szomorú vagyok. Dühös. Sajnálok valakit vagy valamit - szánalmam tárgya nehezen behatárolható. Konkrétan sírhatnékom van, ami egyenesen rémisztő, figyelembe véve mennyire nem kenyerem az egerek itatása. Tiffany Reisz vitathatatlanul egy zseni. Provokatív - nem a szexjeleneteiben, hanem szereplői érzelmi világában, és a történések megcsavarásában -, szellemes, és habár a könyv felénél meg voltam győződve arról, hogy halványlila fogalma sincs miről is ír, kiderült hogy ez a feltételezés abszolúte nem állja meg a helyét. Vitathatatlanul manipulatív az írónő, ha arról van szó, hogyan kell az olvasót szépen fokozatosan beterelni egy olyan érzelmi kutyulékba, amiből még a tapasztaltabbak sem képesek egykönnyen kivándorolni.




"Nora Sutherlin erotikus regényeiről híres és hírhedt és van egy titka, amelyet túl sokan tudnak ahhoz, hogy ne kerüljön napvilágra.
Nora legújabb kézirata más, mint az eddigiek: komolyabb, mélyebb, személyesebb és Nora biztos benne, hogy meghozza számára az áttörést.
De vajon lehet-e együtt dolgozni a kimért, karót nyelt angol szerkesztővel, Zachary Eastonnal? Hiszen ő mondja ki az utolsó szót, de maximalizmusa felháborítja Norát. Zach-et Nora szabados életmódja kergeti az őrületbe és a tény, hogy egyre inkább vonzódik ehhez a nyílt, mégis titokzatos nőhöz.
Nora azt hitte, mindent tud arról, milyen, amikor az ember a saját határait feszegeti. De abban a világban, ahol a szenvedély maga a fájdalom, soha semmi sem ilyen egyszerű.
Ki lehet az a férfi, aki öt év távlatából is irányítani képes a nő minden gondolatát? És egyáltalán: ki is Nora Sutherlin valójában? Képes lesz-e valaha önmagának megválaszolni ezt a kérdést?"

Kiadó: Egmont
Oldalak száma: 486
Ára: 3999 Ft


Tiffany Reisz
Szadizmus. A nagy kedvenc, amire most egy egész könyvpiac épül. Tudjuk, ismerjük. De amit már kevésbé tudunk az az, hogy ennek a domináns világnak is vannak árnyalatai. Mint ahogy már az előzményekben kifejeztem az alávetettség inkább lelki megtörést, mint fizikai bántalmazást jelent, és jelen könyvünk ezen a téren pipásnak is mondható. A hősnő Nora, egy alávetettből előlépett domina, aki tizeniksz éven keresztül volt egy szadista férfi játékszere. Nagyon fiatalon került a tapasztalt domináns hím kezei közé... és hát, kedves olvasóm, példaértékű a könyvnek azon üzenete, hogy mit is jelent megtörni valakit. Norának leginkább semmi önbecsülése nincs. Rémisztő a szemszögén keresztül nézni a világot. Az Ő valóságában az a természetes, ha vagy Ő ver valakit, vagy őt verik. A fájdalomban találja meg a feloldozást, és mindenek felett imádja azt a férfit, aki bántja. Aki veri. De aki, nem okoz kárt. Ellentmondásos, mi? Merthogy ennek az egész hajcihőnek az volna az értelme, hogy ugyan fizikailag, és lelkileg/érzelmileg is alárendelt az egyik fél, és hogy lehet ütni-vágni a másikat vakulásig, érzelmileg nem szabad kárt tenni egymásban. Na igen. Csak a baj ott kezdődik, hogy Nora azt nem veszi észre hogy imádottja, azalatt az egy-két évtized alatt míg "támogatta", sikeresen megfosztotta mindentől. A nő 15 évesen találkozik az amúgy katolikus papként dolgozó férfival, majd 20 éves amikor kapcsolatuk kiteljesedik. És ugyan a könyv egész idő alatt azt próbálja belesulykolni az olvasóba, hogy Norának eleve hajlama volt az efféle bánásmódra, a globális egészet figyelembe véve, ez egy oltári baromság. És ezért lehet majd a folytatás izgalmas kis játszótér. Mert miért is nem lehet Nora eredendően elfuserált? Először is, nem stimmel a kora. Szemben azzal hogy a nő váltig állítja hogy neki szüksége volt Sorenre, és hogy ennyire brutális módon volt rá szüksége, mindössze 15 éves amikor a férfi elkezdi tágítani a tudatát. Ez nem tudattágítás, hanem kiképzés. Egy teljesen tiszta, előítéletektől mentes, még alig használt elme célirányos terelése. Norának esélye sincs eldönteni szeretne-e a normalitáshoz kapcsolódni, mert Soren idő előtt elkezdi lökdösni az ellenkező irányba. Majd a saját terepén tartja hosszú évekig. Mire Nora észbe kap, és lelép, addigra megtörtént már a pusztítás, és a helyzet megszilárdult. Nora ezt ismeri, ezt tartja természetesnek, és kitűnően funkcionál is benne. És akkor belép a képbe Wesley, a 19 éves srác, az ártatlanság zászlaját lebegtetve, az Együttérzés nevezetű paripán, és összekuszálja a dolgokat. Majd megjelenik Zach is, a szerkesztő, aki a tipikus középmezőny, és nős. Nora pedig mint a pingponglabda vergődik hármójuk közt. Soren az ismert út, a megrögzöttség, ha úgy tetszik a pavlovi reflex. Zach a korban és gondolkodásmódban is közel álló, karót nyeltsége mellett mégis rugalmas átlag, akiben van potenciál, de aki érezhetően nem lesz szerves része Nora valóságának. Ő képviseli a játékot, amivel gondolatban könnyen lehet azonosulni, de aminek az elrendelt szerepe nem más, mint a kontraszt. Nem tesz egyebet, mint érzékelteti mennyire is áll távol Nora világa a normalitástól. Soren pedig a teljes, és totális káosz, Wesley ellenpólusa, ami azonban még mindig biztonságosabb, mint fiatalos párja, mivel már ismert. Nora tragédiája pedig abban rejlik, hogy fél, és emiatt gyáva, képtelennek tartja magát a szokványosra, mert soha nem is próbálkozott vele - mert nem ez lett belenevelve -, és vak, mert fel sem merül benne, hogy ebben az egész cécóban Ő is lehet éppúgy áldozat. Az elve világos, hogy Nora sosem lesz képes már a normalitás szerint működni, mert a vérévé vált ez a létforma, de még annak a lehetőségét is eltaszítja magától, hogy megpróbáljon valami hétköznapi felé lépni. Annak ellenére, hogy szíve ezt diktálná, a programozása ennek az ellenkezőjét követeli. A könyv zsenialitása pedig abban rejlik, hogy ez az egész nem csúcsosodik ki csak a történet végére. Tulajdonképpen a mondanivaló a régi: képes lesz-e Nora a sorozat záró kötetére átlépni saját magán? Az első kötet befejezése alapján a dolog meglehetősen kétesélyes. De ha addig élek is el fogom olvasni a folytatást, mert megöl a kíváncsiság. Egyrészt nem bánnám ha belefulladna a végkifejlet a szokásos klisébe, mert Wesley személyisége szerelemre termett, és Noráé is. Másrészt ha az volna a végső konklúzió, hogy van akit nem lehet, és van aki nem akarja hogy megmentsék...nos az is bravúros befejezés volna, bár szívfájdító.
A könyv abból a szempontból is remek, hogy újraértelmezi az emberi gyarlóságot, illetve erkölcsösséget. Olyan kérdésekbe beleszalad, ami sokak számára felháborító lehet. Egy szadista katolikus pap? Lássuk be, nem álszenteskedik kedves írónőnk egy pillanatig sem. Sőt még van annyira merész, hogy megpróbálja legyömöszölni azt is a torkukon, hogy ez rendjén is van így, és hogy ennek a káosznak is megvan a maga morális rendszere. Én még mindig a "ne ítélj, hogy ne ítéltess!" rendszerben hiszek, így eszem ágában sincs belemenni ennek a kétélű pengének az elemzésébe. Maradjunk annyiban, hogy merész.
Az írónő másutt sem finomkodik sokat. Ennek a szado-mazo világnak a legharsányabb rétegét kapja el. A kirakati részt. Azt ami a legtöbb embernek eszébe jut, amikor erről a valóságról hall. Latex, bőrcuccok, csettintésre térdelés, orgiák, szolgacsere, megalázás, "nyald meg a csizmám!"... persze ilyen is van. Ezt nevezem én ripacsnak. Olyan ez mint a homoszexuálisok esetében. Ott is van olyan, akiről meg nem mondanád hogy az, mivel sem az öltözéke, sem a viselkedése nem utal erre. Nem affektál, nem bújik női rucikba... és aztán ott vannak a kiplakátolós típusok, akiknek már az első mondatából, vagy csupán a megjelenésükből leszűrhető melyik pályán is játszik. Én személy szerint a csendes pszichopatákra bukom. A harsányság, ripacskodás nem az én világom. Túl teátrálisnak tartom, túl hangosnak, és mindig az az érzésem, hogy aki ennyire kifelé vetít annak komoly mondanivalója és bizonyítanivalója van leginkább saját maga számára. A belső megerősítés kifelé vetülő eszköze. Ezen okból kifolyólag marha nehezen tudtam azonosulni ezzel a világgal a történetben is. De a könyv szempontjából kellett ez ide. Ezzel lett hangsúlyosabb, ezáltal vált felkiáltójelessé, és jobban értelmezhetővé a cselekmény, így elfogadtam.
A megfogalmazás igényes, a fricskák remekbe szabottak, és eltekintve néhány kisebb dialógushibától, nem található kivetnivaló benne. A fülszöveg félrevezető, mert ha valaki elolvassa, azt fogja gondolni, hogy egy hétköznapi szerelmi gabalyodással áll szemben, ezért a könyv kimenetele nem fogja megelégedettséggel eltölteni.
Zárógondolatom pedig... a könyv utolsó része megrendítő, és akiben van egy csepp emberség, azt meg fogja viselni. Minden porcikám vágyja a boldog befejezést, annak ellenére hogy hősnőnk személyisége a kezdetekben nem nyűgözött le. A végére megláttam én is benne azt a fajta sérülékenységet, amiről igyekszik nem tudomást venni. Most először érzem úgy, hogyha választanom kellene a befejezések tekintetében a megszokott romantikus klisé, és az eredetiség közt, én bizony a klisét választanám.

Értékelés: 8 pont 
Share:

23 megjegyzés:

  1. Kedves Linda,
    először is köszönöm a kritikád! Én is kinéztem magamnak ezt a könyvet, de elmondásod alapján nem pont olyan amilyennek képzeltem, így lehet, hogy leteszek róla (bár ha valóban izgalmasan van tálalva...)! :/
    (A gyönyör sötét oldalát viszont tuti, h elolvasom, !)
    Köszi még egyszer!
    iBaby

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves iBaby,
      én köszönöm, hogy ilyen szorgalmasan olvasod a véleményeimet! :)
      Én sem ilyennek képzeltem el a könyvet a fülszöveg alapján. A könyv felénél én is pánikrohamokat kezdtem kapni, de aztán csak megmentette úgy az írónő, hogy felkeltse az érdeklődésemet. Talán jobb is volt így, hogy nem egy tipikus romantikus bizbasz izé lett belőle. Így valami frisset kaptam, amit szükséges mindig értékelni. A gyönyör sötét oldala... még mindig érzem az utórengéseit. :) Viszont kifejezetten örülök, hogy a legközelebbi könyvem, amit ma kezdek olvasni az Nalini Singh Szabadulása lesz. Mert a helyzet az hogy ez a sok domináns pasi az agyamra kezd menni. Éjjel már ezzel álmodtam... :D Érdekes volt... :D
      Kell egy kis szabi! :)
      Linda

      Törlés
    2. Abszolút megértelek! :) Ha már súlyos mű, elolvastam a Csak ha te is akarod c. könyvet, azóta csak (egyenlőre) limonádé, csajos könyveket olvastam, helyre kell rázódjak! :) De mindenképpen el szeretném olvasni azt a könyvet, talán bevállalom ezt is, de igaz ami igaz elmondásodból ítélve nagyon megtévesztő a fülszöveg!
      iBaby

      Törlés
    3. Érdekelne a véleményed a Csak ha te is akarod-ról... El kellene olvasnom, aztán jól ki lehetne vesézni... :D De még meg sem vettem... véleményed szerint érdemes költeni rá?

      Törlés
    4. Eléggé felkavaró, néha-néha legszívesebben a szoba másik végébe dobtam volna a könyvet, mert annyira felháborodtam! Olyan sokat kellett elviselnie a lánynak élete során...És ami a legszomorúbb, látszik hogy még mindig kötődik ahhoz az emberhez (Peterhez)!
      És nemcsak a pedofil üti ki az embernél a biztosítékot, hanem még a lány apja is (sőt a lány is, de külső szemlélőként mindig okosabb az ember)...egyik embert jobban gyűlöltem, mint a másikat!
      Szóval, ha te szereted az olyan könyveket, amelyeknek elolvasása súlyos érzelmi reakciókat vált ki, letaglóz, megdöbbent, felháborít...akkor vedd meg nyugodtan (bár én nem tudnám elviselni a könyv látványát, pedig azt hittem nehezen lehet engem érzelmileg felbolygatni egy történettel)!
      Elolvasni viszont, mindenképpen érdemes! Ajánlom!

      Törlés
    5. Meggyőztél, felveszem a listára...:)
      De csak módjával, majd a pihenés után... :)

      Törlés
    6. Örülök, ugyanis én is kíváncsi lennék a véleményedre a könyvvel kapcsolatban! :)
      Remélem, hogy idővel majd beszámolsz róla! (A kis pihid után, elhiszem, hogy fárasztó lehet ilyesmiket olvasni, főleg folyamatosan.)
      iBaby

      Törlés
    7. Annyira azért nem fárasztó, nincs egy árva panaszkodásra utaló szavam sem...csak azt hiszem a legrosszabbak - vagy legjobbak, nézőpont kérdése - közé tartozom, aki ha olvasnak akkor azt teljes erőbedobással teszik. És bár van egy gyomrom, meg idegrendszerem is... de amikor azt olvasom, hogyan kínoznak valakit - és ha ráadásul még jól is van tálalva - akkor az bizony hat rám. És van amikor nem mindig jó érzéseket közvetít. Mert ugyan ezek csak könyvek, de mint tudjuk, minden a valóságból táplálkozik. Szeretem ha egy könyve reális - inkább legyen az mint harsány, vagy semmitmondó - csak ha reális, akkor esetenként nyers, közeli. És ilyenkor menekülhetnékem támad. De hála a könyvkiadás atyjainak, van a piacon tucatnyi olyan könyv ami elszórakoztat, és helyrebillent... szóval van hol kikapcsolódni. Az már más kérdés, hogy ezek a kikapcsolódási szakaszok nálam, egy, vagy maximum két ponyváig jutnak, utána elkezdenek fárasztani. Szóval összességében inkább szóljon valamiről egy könyv, mint hablatyoljon több száz oldalon keresztül. :D És ha elolvastam a Csak ha te is akarod-ot, akkor biztos hogy fogok róla pár mondatot írni. :)

      Törlés
  2. Elolvastam a könyvet és nekem tetszett.Igényesen lett megírva és végre egy
    karakteres női szereplő.Külön piros pont hogy nem volt semmi gyerekkori trauma
    és nem úgy állította be ezt a fajta szexuális beállítottságot,mint valami szörnyű
    aberrációt.Volt benne humor és sok irónia.Egy dolog amin már röhögtem a zongorázó
    domináns férfi...Olvastam a kritikáidat ,hogy mennyi rossz könyv akadt a kezedbe
    mostanában.Egy dolog közös bennük a kiadó.Lehet érdemes ez alapján is szelektálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A könyv nekem is tetszett. 8 egész pontot adtam neki. :) Remekül van összerakva! :D És már meg is jelent a folytatása... mondanám, hogy rohanok beszerezni, de eddig sajnos nem volt rá időm, de tervbe van véve. Az Ulpiusról pedig tudom, hogy milyen kiadó. Nem is várok logikát olyan helyen ahol nincs is még csak a lehetőségek közt sem ilyen. :) De most jó könyvet olvasok. Megint egy thriller, szerintem biztos hallottál már róla. A Holtodiglanról volna szó. Eddig nagyon jó kis könyv. Most úgy határoztam, hogy az értelmesebb irományok felé fordulok. Mielőtt még visszafordíthatatlanul károsodna az elmém. :D És ezáltal az Ulpiust is kerülöm egy időre... :D

      Törlés
  3. Hallottam róla de annyira nem fogott meg a fülszöveg alapján.Viszont vettem egy
    újabb Nesbo-t és ott várnak rám a te könyveid is.Én ezt a következtetést a szürke
    könyvek után levontam.Nem mondom néha jó egy kis romantika" meg kell egy kis
    áramszünet időnként mindenkinek",de annyi csodás könyv van ,hogy csak ennél a
    műfajnál vétek lenne leragadni....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sem bírnék állandóan ilyen zagyvaságokat olvasni, ha olykor nem szakítanám meg néhány értelmesebb szakasszal. Nesbo... nagyon bele kellene már merülnöm. Remélem hogy el fogok most már jutni hozzá is. Csak mindig elterelődik másfelé a figyelmem. :)

      Törlés
  4. Most láttam meg, hogy írtál erről a könyvről is. Kíváncsi voltam, mit, mert nekem ennél a könyvnél lett az az érzésem, hogy talán valakinek az öngyógyító naplója átdolgozva. Bizonyos szempontból veszélyes könyv, beteg lelkű emberekről. Hiába nem divat kimondani, és hiába kell úgy csinálni, mintha a szadomazo a szexuális élet természetes válfaja lenne, ez egyszerűen nem igaz. Ez a fajta érzelmi élet nem normális és szerintem kezelést igényel. Nekem döbbenetes, hogy hány embernek tetszik ez a könyv, ami könyvként valóban jól van megírva, de az üzenetével nekem nagyon komoly gondjaim voltak. :(

    Hikori

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogy mi mennyire normális, az mindig nézőpont kérdése. Attól hogy valamit mi nem tudunk magunkévá tenni, attól az a dolog még jelen lesz, szerves részét képezve a társadalmunknak. Nem kell sem elfogadni, sem feltétlenül elítélni - teljesen addig a pontig, amíg azzal a deviáns viselkedésformával nem sértjük meg másik ember lelki, vagy épp testi világát. Én igyekszem rugalmasságot gyakorolni, és igyekszem megérteni ha valakinek a szokványostól eltérő "ízlése" van ilyen szempontból. Nekem van ilyen-olyan ismerősöm is, akiknek van ilyen.olyan "ferdültsége". De ettől még teljesen normális emberek, normális munkával, normálisan lehet velük kommunikálni, és van annyira összetett személyiségük, és érzelmi világuk, ami miatt vonzók is lehetnek. Rendbe tették magukban saját magukat, és képesek felnőttként lereagálni minden eseményt az életükben. Nem erőszakosak, nem keresik feleslegesen a konfliktust. És elkerülik az olyan "kapcsolatokat", amiben tudják hogy nem fognak tudni funkcionálni. Hidd el, ez lehet igazán nagy teher is. A lényeg mindig a hozzáállás. Szerintem van egy nagyon nagy félreértés ezekkel a könyvekkel. Oké, hogy valamelyik propaganda szinten lebegteti a BDSM-et - ezzel én sem értek egyet - de van olyan is ami naturalisztikusan, a realitásnak megfelelően tálalja a dolgokat. Nekem Reisz könyve azért tetszett, mert azért elég szépen odavágja a kritikát is. Illetve a szélsőségesség eszközével, még hangsúlyoz is. Pont az volt jó benne, hogy nem volt szájbarágósan romantikus, nem idealizált. És pont ez kellene ahhoz, hogy valaki felismerje, hogy ez a világ bizony nem olyan habos-babos, és rózsaszín, mint amilyennek mondjuk James, és Day, és még a többi, lefestette. Volt nekem is vitám erről a könyvről. Sokan azt vélték felfedezni benne hogy Soren, és a hősnő kapcsolata mennyire egyedi, és mennyire átérezhető. Ahogy a véleményemben le is írtam, szerintem - legalábbis eddig a pontig, mivel a folytatásokat még én sem olvastam - erősen megkérdőjelezhető ez az egyediség. Rémisztőnek, rémisztő, és nekem rávilágított azokra a dolgokra is, amit a véleményemben kifejtettem. A hősnő tévúton van, és rajta fog múlni hogy ki tud-e majd billenni belőle vagy sem. Szerintem nem, mivel a befolyás olyan fiatalon érte, és annyira intenzív formában. Szóval egyet értek veled. Nem kell imádni a BDSM-et, és nem kell vele azonosulni sem. De számolni a lehetőségével nem árt, és nem feltétlenül kell elítélni sem. Hogy mennyire egészséges... láttam én ettől már jóval betegebb dolgot is, tudni kell kezelni, ahogy minden más hülyeségét is az embernek. :)

      Törlés
  5. Igen, nekem is az volt az egyik kiemelt pontom, hogy a főhősök közti kapcsolatot megérthetőnek, elfogadhatónak ábrázolja - ami azzal a veszéllyel jár, hogy az erre fogékonyak nemcsak megértik, hanem követendőnek is tartják, és önigazolást kapnak. Miközben a bántalmazás semmilyen körülmények között nem fogadható el, és aki a szeretet jelének veszi, sérült ember. Szóval ez volt az a könyv, amit kifejezett fizikai rosszulléttel küzdve olvastam.
    Egyetértek veled, hogy a hősnő tévúton van. Meg azok az olvasók is, akik elkezdtek ilyen kapcsolatokra vágyakozni a hatására. Nem merek belevágni a következő könyvébe, a zsigeri irtózásom miatt... A szürke is borzalmas volt, de az legalább annyira irracionális, hogy nem vehető komolyan, erről viszont néha az volt az érzésem, hogy szinte toboroz ebbe az életformába. :(

    Hikori

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szereplők szemszögéből a kapcsolatuk teljesen lineárisan lekövethető. A probléma szerintem nem itt keresendő. Tapasztalatom szerint azok, akik a reális valóság talaján saját maguk felé elismerik, elfogadják, felismerik hogy a normáktól eltérő igényeik vannak, azoknak meglehetősen kemény lépéseken kell keresztülvergődniük, mire az önképükkel ezt összeegyeztethetőnek vallhatják. Ha valaki eljut eddig a pontig, az nem fog önigazolást keresni. Az véres munka árán, saját magát is elszakítja a sztereotípiáktól, lemond a társadalmilag elfogott átlagos vágyakról, sok esetben akár a gyerekvállalásról is, vagy a tartós párkapcsolatról. Ez nem egy egyszerű folyamat. Akinél ez a helyzet kialakul, annak a számunkra deviáns viselkedés nem választható opció lesz, hanem kényszerű. Mi a jobb? Ha valaki magára erőltet valamit, amivel soha nem lesz képes azonosulni, emiatt szenved, kínlódik, esetleg elkezd inni, drogozni, vagy keresni valamit - bármit - amivel hellyel-közzel egyenesben tarthatja magát, vagy ha szembenéz a középpontjával, a motorjával a szituációnak, és azt "kezeli le" - értem ezalatt, hogy megtanulja magát, és a környezetét ezáltal kezelni. Én soha nem fogok a normalitás mellett érvelni, mert kiindulva magamból, pont én vagyok az utolsó, aki megítélheti mi a normális. A könyv szerintem nem toboroz, pont ellenkezőleg, bemutatja ennek a világnak a harsány, és lealacsonyító részét is. Pont a "szürkékkel" és társaikkal van probléma, mert azt sugallják, hogyha valaki igaz szerelemmel beléd habarodik, akkor bármi, de tényleg bármi lehetséges, még az is hogy totálisan átlép saját magán. Az pedig, hogy a mai fiatalok, nulla tapasztalat mellett már kialakult képpel rendelkeznek arról, hogy most a vaníliát, vagy a BDSM-et, a gruppent vagy bukake-t részesíti előnyben... ehhez nincs hozzáfűznivalóm. Itt már nevelésügyi kérdések is belépnek a képbe. Sokat elmond a társadalmunkról az, hogy 16 évesek már ennyire "nagyon" tájékozottak. Szerintem a kiegyensúlyozottság hiánya is erős jellemző lehet. Nincs jövőképe a fiatalságnak, a szülők is állandóan rohannak, és konkrétan olyan világot élünk, ahol senki nem figyel senkire. Akkor ne csodálkozzunk már, ha ez lesz a dolog vége. Ráadásul akik vágyaikban a normáktól eltérnek - gondolok itt mondjuk a homoszexuálisokra - nem fogják rögtön nyíltan felvállalni a szexuális orientáltságukat, mert mi még mindig meglehetősen konzervatív nemzet vagyunk. Szerintem a megközelítés szögével is baj van. Nem jó a "legjobb védekezés a támadás" elv. Ha a fiatalok részletes leírást kapnának erről a világról, akkor nem volnának tévképzeteik. De amíg a kiadók által megjelennek a szirupos idealizált dolgok, amit megvesz a szülő, a lány meg elolvassa, de ezzel szemben nincs felvilágosítás ennek valós alapjáról, addig lesznek itt gondok dögivel.

      Törlés
  6. Ebben egyetértünk, hogy a fiataloknak valóban kellene útmutatás. A most dömpingben kiadott bdsm szemetet is ők olvassák, sőt habzsolják. Nekem a Szürke féle könyvek csak azért tűnnek kevésbé veszélyesnek, mert azért azt leveszik az emberek, hogy az nem a valóság. A Reisz féle könyvből meg érződik, hogy maga megélte. Elvileg megfelelne arra, hogy bemutassa ennek a világnak az árnyoldalait, amelyek bőven vannak, de a fiataloknak akkor lehetne ez segítség, ha egyértelműen el tudnák helyezni, hogy ez most követendő vagy nem. Illetve teljesen hiányzik az az alternatíva, hogy sérült lelkű figurák nemcsak a devianciájuk megélésével élhetnek boldogan, hanem az is lehetőség, hogy elmennek magukat kezeltetni. A nagy toleranciában kezdjük elfelejteni, hogy a másik ember elfogadása ugyan alaplépés, de ezt nem jelenti, hogy minden rendben is van, amit csinál. Igaz, mindez már túlmutat könyveken, jól látod, társadalmi probléma. Végül is nem a szórakoztató irodalom dolga az ifjakat nevelni, hanem a szülőké.

    Hikori

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért szeretek prokat és kontrákat egymás mellé sorakoztatni, mert valahol mindig lesz egy közös nevező. És ilyenkor mindig a jól elvégzett munka érzésével nyugtázhatok egy folyamatot, ráadásul ha valaki tud jól érvelni, és levezetni a saját álláspontját, az nekem is legalább olyan izgalmas, mert rávilágíthat a saját álláspontom hiányosságaira. Ezért köszönöm Neked ezt a pár mondatos eszmecserét, mert egy élmény volt. :) Ami leszögezhető, ahogy Te is mondtad, hogy nem ezeknek a könyveknek kell billenteni az olvasóközönséget. Ezt tudod Te is, és én is, mert megkockáztatom, hogy mind a ketten kialakult, rendezett, és stabil véleménnyel vagyunk a dolgokról. Az is igaz, hogy vannak olyan lelki, traumatikus élmények, amit célszerű szakember segítségével feldolgozni. Ahogy sok minden másban is, ebben az egész tolerancia, deviancia dologban az a rémisztő, hogy divatbetegséget idézhet elő. Hogy valaki amiatt fordulhat ennek az irányába, mert valamilyen megfontolásból, úgy hiszi erre van szüksége - mert ha már neki is, meg neki is, meg neki is, akkor nehogy már ő kimaradjon - és ez nagyon veszélyes játékká válhat. Én nem ezt tartom mérvadónak. Én ezt szimplán butaságnak tartom. És aki emiatt merül bele ebbe az egészbe, annak nincs is ott semmi keresnivalója, és az illető magas százalékos arányban sérülni is fog. A kényszerszerű, és társadalmilag a normalitáson kívül eső "deviáns" viselkedést, ami komoly, és ami nem elbohóckodása ennek az egésznek, ott a terápiás megoldások ha segítenek is, nem a normalitásba való visszazökkenést fogják segíteni, hanem az elfogadását, és kezelését ennek a kényszernek - ami akár a visszaszorítás is lehet (nagyon szélsőséges, és általam sem elfogadott példaként, ide illik a pedofília). Aztán lehet az önelfogadás felé is segíteni az érintettet - itt példaként a homoszexualitást tudom megemlíteni. Ott nem lesz célravezető, ha ezeket a vágyakat elnyomják - belső vívódás, érzelmi káosz, megfelelési kényszer, önutálat... ebből lehet komplex zavar, ami senkinek sem lesz jó, főleg ha a "delikvens" menet közben még családot is alapít. De hangsúlyozandó, hogy itt még mindig nem azon egyének csoportjáról van szó, akik lázadásból, brahiból, vagy csak úgy, esetlegesen saját bizonytalanságukat kompenzálandó terelődnek erre. A BDSM... ez az egész előzményes história, mint hogy valamilyen traumának meg kell bújni a háttérben, százalékos megoszlásban oltári nagy túlzás. Van, hogy egy erőszakot elszenvedett egyénnek kialakul egy ilyen - jobban nem tudom megfogalmazni - védekező mechanizmusa, de ez azért nagyon nem törvényszerű. A legtöbben fel tudnak épülni egy ilyen megrázkódtatásból, komoly, nehéz és véres munka után, és nagyon sokan képesek egy ilyen szomorú eset után is egészséges, teljes éltet élni, mind lelkileg, mind testileg. A BDSM-re is kell hogy legyen hajlama valakinek. És ez nem egyenlő azzal, ha valaki kedveli ha olykor-olykor elfenekelik. A BDSM az alázatról szól, minden fronton testileg-lelkileg egyaránt. Olyan mérvű meghajlásról egy másik személy előtt, amire a legtöbbünk még csak játékból sem képes. Ezt kellene felkiáltójelesen körbeüzenni. Aztán ha valaki még ezután is erre indul be... nos akkor ennek is megvannak a fokozatai. És ezeknek a fokozatoknak nincs végük. Figyelembe véve az amúgy nem túl lelkes véleményemet az emberi értelemről, úgy nagy átlagban meg vagyok győződve arról, hogy nagyon sokan nem ismerik fel hogy a "szürkék" csak mesék.

      Törlés
  7. Igen, én is szeretek úgy beszélgetni, ha annak értelme van, és a felekben megvan a tudás is, meg az érdeklődés. Annál is inkább, mert manapság szinte nincs vitakultúra, sokkal inkább azt látom, hogy narcisztikus figurák ülnek felpuffasztott egóval, és azt képzelik, a véleményük az egyetlen érvényes valami a világon. Ha pedig valami nekik nem tetszik, akkor az nyilvánvalóan szemét. Fel sem vetődik, hogy az ő ízlésvilágukon, nézetrendszerükön kívül másnak is van létjogosultsága. Még aránylag intelligensnek gondolt helyeken is ez megy, ezért döbbentem meg, hogy ez a viselkedés könyves blogokon is előfordulhat. (Ezt írtam neked annak idején a Hallway-könyv kapcsán a molyon zajló fikahadjáratról is.) Úgyhogy üdítő kivétel, ha valahol úgy képesek emberek véleményt alkotni, hogy közben a másikat nem tapossák a földbe.
    Igen, jól látod, nekem is megvan a magam kialakult és határozott véleménye a dolgokról, ezért jó, ha az ember sokáig él. :)

    Nagyon egyetértünk a "divatbetegség" témakörben, és abban is, hogy ez szimplán butaság. Ami miatt szerintem minden könyv, film, újságcikk, stb. súlyos felelősséggel bír, az az a hatás, amit a "butákra" tesznek, és itt most a kialakulatlan személyiségűeket, fiatalokat értem. Ők jogosan "buták", hiszen honnan is tudnának bármi hiteleset a valóságról? Nem egy felmérés van, hogy még ma is amit emberek a képernyőn látnak, arról azt hiszik, utánozniuk kell, és az a valóság. Könyveknél talán kissé más a helyzet, egy könyv nem annyira felhívó jellegű. De nekem van sajnos olyan ismerősöm, fiatal lány, aki éppen írásművek hatására képzelte, hogy a bdsm valami izgalmas és csodálatos világ, aztán bekerült egy férfi karmaiba, és amit az vele tett, arra szó szerint majdnem ráment az élete. :(
    Igen, az elfogadás az elsődleges cél, a homoszexualitás sokat emlegetett példa. Jobb elfogadott melegként élni, mint boldogtalanul és hazugságban. Viszont itt is lehetne kezelni a korai kapcsolati zavarokat, amelyek nagy százalékban vezetnek a homoszexualitás kialakulásához, és akkor meg még boldogabb lehetne valaki. Ha szembenézne sok homoszexuális azzal, hogy nem normális a helyzete, hanem a háttérben ott vannak a pontok, amelyek a nemi irányultságát befolyásolták, akkor ezeken lehetne változtatni. Maradna ő meleg akkor is, csak esetleg nem promiszkuis kapcsolatok tömkelegében élne, ami a felmérések szerint jellemző. A hűséggel, a kötődési képességekkel baj van. Nem mindenkinél, de a többségnél. Bár nekem van olyan régi ismerősöm, aki most már legalább másfél évtizede él párkapcsolatban a férfi partnerével. (Más kérdés, hogy időnként bedobnak egy harmadikat a partiba.)

    Folytatom még a bdsm-mel, csak túl sok lenne egyben a karakter…

    VálaszTörlés
  8. A bdsm alapjai - én sem úgy hiszem, hogy ott csak valamiféle traumák okolhatók. Sokkal inkább a korai, súlyosan torzult szeretetkapcsolatok. Szerintem viszont a bdsm nem az alázatról szól, az csak egy jelenség. A domináns-alávetett viszonyokban az alávetett részéről a mértéktelen szeretetéhség a motiváló erő, mindenre, bármire képes azért az érzetért, hogy ő szeretett lény, és megfelel a dom kívánalmainak. Az csak kóbor apácák megtévesztésére szolgáló duma, hogy eközben a "határait ismeri meg". Inkább a határait veszíti el. A dom részéről pedig az elfogadás iránti mértéktelen igény van, vagyis bármilyen is, bármit is tesz, fogadják el őt feltétel nélkül. Akármilyen borzalmas tettekre is képes. Ez a "szeress úgy is, ha rossz vagyok" című sanzonfelkiáltás ugye...
    Mindkét motiváció súlyosan sérült személyiségeknél jellemző, akik ezeket az érzéseket (feltétel nélküli szeretet és elfogadás) nem kapták meg a referenciaszemélyektől, elsősorban az anyától.

    Szerintem meg nem kell meghajolni senki előtt, az, hogy mi nem vagyunk rá képesek, nem hiba, hanem érték. Emberek között az egyetlen normális, megfelelő kapcsolat az, ami egyenrangúságon alapul. Szub és dom kapcsolata sohasem egyenrangú, hanem egy kölcsönös függés, amit nem a másik személy érdekében, hanem saját belső pszichés igényeik miatt tartanak fönn. Vagyis használják a másikat egy lelki helyzet kondicionálására. Összetévesztik a kötődést a függéssel. Nekem ez a legnagyobb bajom amúgy a bdsm-mel, hogy fenntart egy egészségtelen függést, amelyben a résztvevőknek nincs esélyük gyógyulni, fejlődni.
    Vannak persze olyan bdsm viszonyok, amelyekben van változás, mert az embereknek egészséges lelki részeik is vannak, és maguk is tudnak fejlődni, de sokszor nem ez történik, hanem inkább kiégés, romlás, összeroppanás. Én csak egyetlen olyan párt ismerek, akik aránylag jól megvannak, de ők a bdsm életüket nem valami helyett, hanem a meglévő mellett élik.

    Jó sokat írtam, de talán nem baj. Nem akarlak feltartani, meg ideírogatni állandóan, viszont a Tiffany Reisz-könyv ebből a szempontból valóban provokáló, nekem is beindította a gondolataimat. Annak ellenére, hogy továbbra is irtózattal gondolok rá...
    Őszintén szólva nekem bdsm témakörben akkor már inkább valami lájtos limcsi kell, én nem akarok mélyen beleérezni mások lelkének sötét bugyraiba, hanem kéjesen akarok kicsiket borzongani. :)

    Hikori

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne haragudj, hogy kicsit késve válaszolok, de nem volt eddig nagyon időm. Hát vitakultúra az egyáltalán nincs a mi társadalmunkban. Én egyenesen falra tudok mászni, amikor egy indoklás annyi, hogy "azért, mert csak". Könyörgöm, emberek vagyunk, az én feltevésem szerint, elvileg értékrendszerrel kellene hogy rendelkezzünk. Fel nem tudom fogni hogyan lehet valakinek bármilyen értékrendszere, ha azt sem tudja megindokolni normálisan, hogy miért köteleződik el amellett ami mellett, ha azt sem tudja mi is az a valami. A közös pont... Meg lehet azt találni. :) Én például nagyon egyetértek veled abban is, hogy minden ami napvilágot lát, legyen az könyv, vagy a kereskedelmi adókban megjelenő műsorok, hatással bírnak a közönségre, és ez bizony magával von némi felelősséget is. És a befolyás amivel bírnak nem minden esetben pozitív, sőt... Láthatunk a nagyvilágban ellenpéldát dögivel. Én is pártolom azt, hogy ésszerű kereteken belül, odafigyelve a még nem kiforrott természetű rétegre, kerüljenek ezek a tényezők a köztudatba. Vagy ha már eszetlenül kerülnek is ki, akkor legalább próbáljuk meg tompítani a hatását azzal, hogy felhívjuk a veszélyekre a figyelmet. Sajnos ebbe a részbe részemről belevegyül még egy olyan álláspont is, hogy véleményem szerint stílusosnak egyáltalán nem mondható, szisztematikus butítás megy a fogyasztói társadalomban. Méghozzá valamilyen elképesztő ütemben. És ezért nem nézek én például TV-t. Soha. Nem akarok durva lenni, de nem tudok ettől finomabban fogalmazni: méltóságomon alulinak tartom a kereskedelmi adók műsorát. Még a híreket is... ráadásul az még jól fel is tudna bosszantani. Néha azon szoktam elgondolkozni, hogy most tényleg ennyire idiótának néznek-e. A válasz piszok egyszerű: igen.
      Ami az egészséges párkapcsolatokat illeti...

      Törlés
    2. Teljesen egyetértek veled abban is, hogy az egészséges kapcsolat alapja az egyenrangúság. Én sem buzdítok senkit arra, hogy most minden temperamentumát, vagy éppen a temperamentumának a hiányát azon élje ki, hogy korbáccsal vereti meg magát. Persze az egészséges játékosság ellen semmi kifogásom. A toleranciám, amit gyakorlok, azon emberek csoportját illeti, akik fel is nőnek ahhoz a feladathoz, amivel együtt jár a különcségük, és megtanulják azt kezelni. Felismerik az azzal járó felelősséget is. Például egy domináns pasi belátja hogy olyan nőhöz vonzódik, aki nem fogja teljesíteni az elvártakat az ágyban, mert nincs benne erre semmi hajlam. És mivel ezt felismeri, így nem is kezdi átnevelni a hölgyeményt. Attól hogy valaki előnyben részesíti a dominanciát, még tisztelhet valakit a tartásáért. Attól én is felháborodok, amikor valaki kierőszakolja, vagy akár testi erővel kikényszeríti az elvárt viselkedési formát. Ilyenkor szoktam azt mondani, hogy ehhez is kell nem kevés értelmi, és nem utolsó sorban érzelmi intelligencia. A homoszexuálisok esete ezen belül pedig nagyon speciális. Abban is van egy nagy adag igazság, hogy ez a viselkedésforma a legtöbb esetben kompenzál valamit, leginkább a kötődés, ragaszkodás, és a szeretet iránti vágyat. És az is teljesen helyes, hogy gyakran az ilyen kapcsolatokban inkább a függés alakul ki, és nem a ragaszkodás. Én annyival egészíteném még ki esetleg, hogy az ilyen kapcsolatokban is meg lehet azért lelni a szerelmet, és a ragaszkodást, csak ahhoz nagyon nagy fokú önismeret, és józanság szükséges, és biztos hogy az a szerelem, nem lesz az általánosságban elfogadott tulajdonsággal bíró szerelem. Na most szerintem nálunk az is komoly baj, hogy az emberek nem nagyon mernek őszinték lenni önmagukkal szemben, nem nagyon látják meg a korlátaikat, és nem ismerik el még maguk előtt sem a hibáikat. Így még saját magukhoz sem nagyon tudnak alkalmazkodni, illetve sok esetben fals az önmagukról kialakult képük. És így nagyon, de nagyon nehéz lehet boldogulni. És itt lép képbe a teljesítési kényszer, a rohanó világ, és a célorientált gondolkodásmód, amit már szisztematikusan nevelnek belénk. ezek után, én nem csodálom azt, hogy annyira szét vagyunk zilálva, amennyire. :) Én mindenek előtt azt támogatnám nagyon erősen, hogy azt tanítsák meg, hogyan legyünk tisztában önmagunkkal, hogyan fogadjuk el önmagunkat, kezeljük a hibáinkat, hogyan törekedjünk a legjobbat kihozni magunkból. Ez már stabil kiindulási pont lehetne, és drasztikusan csökkenthetné is az első ránézésre teljesen értelmetlennek tűnő dolgok befolyását. És akkor most felébredek, mert bilibe ér a kezem... :D

      Törlés
  9. Sziasztok.
    Ebben a műben a nő most akkor domina vagy sem szerepe szerint?
    Esetleg olyan könyvet tudnátok ajánlani amelyben domina szerepel?

    VálaszTörlés